Project Cars - Review

Project Cars - Review

De release van de race simulator Project Cars komt voor de liefhebbers van de motorsport en racespellen als geroepen, want de gamers zaten wel verlegen om een goede racegame voor de PlayStation 4. Hoewel developer Evolution Studios eind vorig jaar een stap in de goede richting zette met Driveclub, laat producent Slighty Mad Studios met een goed uitgewerkte racegame zijn concurrent in het stof bijten. Project Cars maakt de hoge verwachtingen waar en dan is het ook niet zo erg dat de fans er even op hebben moeten wachten.

Even warmdraaien

Maar vergis je niet. Project Cars is een uitdagende game en zelfs de doorgewinterde racer moet toch wel even warmdraaien alvorens je het eerste contract tekent en aan de bak gaat in de Formula A, de World Kart Series of een flink opgevoerde Audi R8 over het asfalt van Imola laat denderen. De eerste uurtjes zal je dan ook grotendeels besteden aan het finetunen van de instellingen. Er zijn ontzettend veel opties die je kunt selecteren. Het stuurgedrag van je auto, de afstand van de camera, de on screen informatie die je tijdens een racesessie te zien krijgt en ga zo maar door! Ook de instellingen van je wagen kun je helemaal op eigen smaak afstemmen. Zo kun je kiezen voor verschillende type banden, de bandenspanning reguleren en de hoeveelheid brandstof die je meeneemt selecteren.

Erg gaaf allemaal, maar ook pittig als je niet weet waar je mee bezig bent. Gelukkig kun je de instellingen altijd op default zetten en terugkeren naar de standaard settings. Je kunt ook gekozen pitstrategieën en instellingen bewaren voor latere racesessies.

Vol gas het seizoen in

Na een paar uurtjes had ik het spel eindelijk onder de knie en dan is het moment ook aangebroken om het eerste contract te tekenen. De carrièremodus is erg leuk om te spelen, want je hebt vanaf het eerste moment keuze uit alle soorten competities en voertuigen. Ergens is het jammer dat je jezelf niet hoeft op te werken naar een hogere competitie, maar het behalen van pole positions, het neerzetten van de beste rondetijden en het winnen van races zorgen er wel voor dat je in je inbox aanbiedingen en uitnodigingen van renstallen ontvangt. Overigens is het managen van de inbox simpel, want uitnodigingen worden automatisch aan de racekalender toegevoegd en nieuwe contracten sluit je pas aan het einde van een seizoen af. Het wijst allemaal voor zich! Desalniettemin is het in het begin wel even wennen aan hoe het menu precies in elkaar steekt.

Licenties

Nee, het is niet nodig dat je licenties haalt om een race te kunnen spelen, zoals in Gran Turismo. Nee, ik heb het hier over de licenties van de officiële circuits en de wagens die je in Project Cars kunt selecteren. Er zijn veel merken aanwezig! Mercedes-Benz, Audi, Lotus, BMW, Ford en de overweldigende racemachine Lykan Hypersport zijn allemaal aanwezig hoewel je de laatstgenoemde wel even moet downloaden via de store. Geen zorgen, het is gratis! Ook bekende circuits zijn aanwezig. Dus je kunt volop genieten als je jouw bolide over het asfalt van Hockenheim laat glijden of je rijkunsten toetst op het pittige Imola. Er zijn tientallen locaties en wagens waar je uit kunt kiezen. De grote afwezige is Ferrari, maar wie weet worden de sportwagens van de Italiaanse fabrikant in de komende updates alsnog toegevoegd.

Lust voor het oog

Op het gebied van de prestaties van Project Cars heb je als gamer niets te klagen, want de mooi vormgegeven sportauto’s en de realistische circuits zijn een lust voor het oog en ook tot in de puntjes uitgewerkt. Datzelfde geldt voor het bombastische geluid van de ronkende motoren en de diverse weersomstandigheden. Het ene moment race je door dichte mist met weinig zicht en op het andere moment moet je jouw rijvaardigheden aanwenden om je auto op de baan te houden als het regen met bakken uit de lucht komt vallen. Zelfs met de wet tires onder je bolide is het pittig om de volledige controle over je auto te houden. Daar ligt dan ook grotendeels de uitdaging als je Project Cars speelt. Gelukkig kun je dit ook allemaal naar eigen wens instellen.

Compleet, maar niet foutloos

Project Cars is dus een complete racegame. Naast een breed scala aan circuits en racebanen kun je in een Formule 1-wagen, maar ook in een 125cc of 250cc kart of een toerwagen stappen. Er is echt keuze genoeg en iedere wagen heeft zijn eigen voor- en nadelen. Dat zorgt voor een fijne dynamiek in het spel, want je hebt niet de garantie dat je de Formula A-race domineert als je zojuist het kampioenschap karten in de wacht hebt gesleept. Je moet telkens weer de wagen en het gekozen parcours leren kennen. En een niet voorspelde regenbui of een mechanische mankement kunnen je succes behoorlijk verpesten! Helaas is  Project Cars niet foutloos en dat wordt op een pijnlijke manier duidelijk als je in de pitlane staat. Terwijl een monteur de wagen met de krik omhoog brengt hoor je overduidelijk dat je auto wordt gerepareerd en je bandjes worden vervangen. Maar de pitcrew? Die is nergens te bekennen! Hopelijk wordt dit met een van de komende updates opgelost.

De conclusie

Gamers, start your engines! Project Cars is eindelijk verkrijgbaar en de langverwachte race simulatie laat niet met een neuslengte voorsprong, maar met een behoorlijke afstand de concurrentie achter zich!
Deze game daagt de fanatieke racer uit om op het asfalt te domineren. Op de PlayStation 4 heb ik geen prestatieverlies kunnen ontdekken, want de game loopt soepel en de laadtijden zijn niet overdreven lang. Ik ben van mening dat deze racegame de speler voor een lange periode zoet houdt, want ik heb er al een flink aantal uren inzitten en ik heb nog steeds het gevoel dat ik slechts het topje van de ijsberg heb gezien. Ik verheug mij dan ook op de komende tijd waarin ik de game verder ga uitpluizen.

• Je kunt alles naar eigen smaak instellen!
  • Veel tijd kwijt aan het instellen en oefenen.
  • Originele circuits en wagens.
  • Pitcrew is afwezig.
  • Geweldige graphics.
  • Autofabrikant Ferrari ontbreekt.
  • Prima te spelen met een controller.
  • Menu is niet altijd even duidelijk.

Het advies is:

• Om deze game aan te schaffen als je een uitdagende race simulator wilt spelen.
  • Om een racestuur aan te schaffen om het maximale uit de game te halen.
  • Om geduldig te zijn, oefening baart kunst!

Score: 9,0

Paul Hauer

Paul Hauer speelt al jaren FIFA waar hij een haat-liefde relatie mee heeft, maar hij kan zich ook prima vermaken met spellen zoals Grand Theft Auto, Assassin’s Creed en Super Mario. En een goed racespel op zijn tijd gaat er ook wel in. Er zijn maar weinig consoles die Paul niet heeft gebruikt en wanneer hij geen controller in zijn handen heeft kijkt hij veel films en televisieseries. Hij schrijft hierover op zijn blog www.filmliefhebber.com.

Ben je overtuigd!? Koop dan hier jouw Project Cars