Review Forza Horizon 5 Xbox One/Series X

Forza Horizon 5 Review Xbox One/Series X

Mexico Map!

Forza Horizon 5 speelt zich af in het prachtige Mexico en beter kon je het bijna niet krijgen. In Forza Horizon 4 konden we losgaan in het Verenigd Koninkrijk, maar vergeleken met Mexico is dat maar een saaie boel. Er zijn namelijk veel meer verschillende dingen mogelijk + dat er veel meer verschillende gebieden zijn toegevoegd aan de game, in tegenstelling tot het VK, waar alles er een beetje hetzelfde uitziet.

Mexico bestaat uit veel verschillende plekken waar je je avontuur kan starten, zoals tropische stranden, pittoreske dorpjes, dik beboste oerwouden, uitgestrekte boerenlandschappen, hoge bergen, modderige moerassen, oeroude tempels en standbeelden, onheilspellende afgronden en ga zo maar door. Er is zelfs een vulkaan die je kunt gaan verkennen als he een Off-Road auto in bezit hebt.

Goede Gameplay!

Forza Horizon ziet er erg goed uit ingame. Bij de Xbox Series X kan je kiezen voor twee grafische opties, namelijk native 4k met 30 frames per seconde of native 4k met 60 frames per seconde. Dit is opmerkelijk, aangezien de resolutie in samenwerking met een hoge framerate vaak omlaaggaat in games, maar Playground Games heeft ervoor gekozen om bepaalde grafische toeters en bellen wat terug te schroeven om 60fps mogelijk te maken.

Als je kiest voor 60 fps, dan zie je iets minder details, zoals bijvoorbeeld wat minder begroeiing om je heen en iets simpelere schaduweffecten en reflecties, maar het is te verwaarlozen. Het enige dat me echt opviel is dat er wat meer pop-up te zien is, vooral als je met een zeer hoge snelheid door de omgevingen scheurt, maar ook dat is geen reden om Forza Horizon 5 dan maar in 30 fps te spelen. Voor Xbox One heb je deze functies niet dat je ze zelf kan kiezen.

Race Events!

De events de je kunt spelen ontzettend vet en leuk om te doen! Zo zijn er uiteraard veel verschillende soorten events te spelen, zoals: normale straatraces en off-road events te vinden, maar ook flitspalen waar je zo hard mogelijk langs moet scheuren, drag races, reusachtige jumps, drift events, time trials en als absolute kers op de taart de Showcase events, waarbij je bijvoorbeeld tegen vliegtuigen, treinen, motorcrossers, speedboten en jetski’s moet rijden. Dit zijn de meest scripted races, waarbij de game zelfs op bepaalde spectaculaire punten in slow motion gaat om de actie optimaal in beeld te brengen.

Daarnaast wisselt de game iedere week automatisch van seizoen, waardoor de wereld er anders uit komt te zien, zodat je elke keer weer nieuwe uitdagingen hebt. De natuurverschijnselen veranderen en er seizoensgebonden events te spelen zijn. Al deze events kun je lekker in je eentje doen, met een vriend of vriendin samen in co-op of tegen elkaar in multiplayer, daardoor blijft de game altijd leuk om te spelen. Je kunt zelfs samen een team vormen met andere spelers om speciale events te spelen die je anders niet kon doen.

Ook zijn er multiplayer events, zoals de Battle Royale-game. Oh, en laat ik ook vooral de door de community gemaakte events niet vergeten! Je kunt zelf ook je eigen Events ontwerpen daardoor kan je je vrienden uitdagen om tegen je te komen spelen op je eigen gemaakt race map met verschillende soorten events.