Gears 5 - Review

  • Geplaatst op
  • Door Paul Hulsebosch
  • Geplaatst in Gears 5
  • 0
Gears 5 - Review

Erg veel blockbusters voor de Xbox-bezitter heeft Microsoft niet in de aanbieding. De consolebouwer kondigde een jaar geleden aan dat hij een aantal studio's heeft ingelijfd om de productie van exclusives op te voeren. Tot die games het levenslicht zien, moeten die-hard Xbox-fans het met de grote namen doen. Het is dus wachten op een nieuwe Halo, een nieuwe Forza of een nieuwe Gears of War.

Gears 5

Dit najaar ligt de focus vooral op die laatste serie, waarvan deel 5 net is verschenen. En nu we het toch over namen hebben: de game heeft een andere titel dan verwacht. Hij heet niet Gears of War 5, maar kortweg Gears 5. Dat klinkt alsof er geen oorlog meer is te voeren, maar niets is minder waar. Uiteraard is er volop strijd in Gears 5. De oorlog tegen de Locust woedt nog in alle hevigheid.

 

The Coalition

Binnen de serie is Gears 5 de tweede game die is gemaakt door The Coalition. De studio uit Vancouver heeft het stokje overgenomen van Epic Games, nadat die laatste studio in 2014 de rechten op de serie aan Microsoft verkocht. Gears of War 4, de eerste editie die The Coalition produceerde, was aan de veilige kant. Hij had gedegen gameplay, maar een wat flets verhaal, ondanks dat de studio drie nieuwe hoofdrolspelers introduceerde. Die drie zien we terug in Gears 5, maar nu in een sterker verhaal.

 

Meer vrijheid

Uiteraard is Gears 5 ook nog gewoon een shooter zoals je die gewend bent in deze serie. In de stukken waarin je wat meer vrijheid hebt doet de game af en toe ook aan de recente Tomb Raider-games denken. Je hebt een kaart van de omgeving en kunt allerlei voorwerpen vinden die meer invulling geven aan het verhaal. Bovendien zijn er delen waarin je naar beneden zoeft, alsof je van een glijbaan glijdt. En dan is er dus die heerlijk sturende Skiff waarmee je door een uitgebreid landschap zoeft. De Skiff is een mooi apparaat, zoals er veel mooie details in de game zitten. Er staat doorgaans geen wind in de spelwereld, maar de makers doen overtuigend alsof hij er wel is. Bijvoorbeeld als de vlieger bijna uit de lucht valt als je plotseling stopt, en plots met klapperende zeilen strak trekt als je weer gas geeft.

 

Jack is je vriend

Niet alleen de opzet van de campagne is enigszins aangepast, ook aan de gameplay is iets veranderd. Net als in de vorige game staat Kait er nooit alleen voor. Je hebt Del voortdurend aan je zijde, en soms ook nog andere leden van de COG. Bovendien gaat er ook altijd een robot mee op avontuur. Dat is in eerste instantie robot Dave, maar hij wordt al snel vervangen door zijn slimmere broertje Jack. Jack is een soort zwevende variant van R2D2 uit Star Wars: een robot die via piepjes communiceert en elk elektrisch apparaat de baas kan. Jack weet elke mogelijke encryptie te kraken, en los daarvan kan hij ook nog vechten. Bovendien kun je de opties van Jack opwaarderen. Waar Kait gedurende de hele game over dezelfde opties beschikt, kan Jack de nodige kunstjes leren.

 

De juiste wapens

Jack is een handig en ook grappig element in de campagne van de game. Zijn aanwezigheid is echter niet bepaald noodzakelijk om de campagne te overleven. Gears 5 is wat dat betreft nog gewoon een shooter waarin je het moet hebben van dekking zoeken, de juiste wapens kiezen, en nauwkeurig mikken. Daar kun je de eigenschappen van Jack bij gebruiken, maar dat hoeft niet. Jack is vooral leuk in co-op. Je kunt met maximaal drie spelers tegelijk de campagne doorlopen, waarbij je kunt kiezen of je als Kait, Del of Jack het slagveld betreedt. Daarbij zorgt Jack voor de afwisseling. Hij is nuttig als support class die een beetje voor zichzelf kan zorgen, en het is ook nog leuk om met hem te spelen. Verder zorgt zijn zwevende bewegingsvrijheid ervoor dat hij sneller kan reviven en goed is in het maken van omtrekkende bewegingen. In co-op kan de game lokaal in splitscreen worden gespeeld, waarbij de tweede speler de game niet in bezit hoeft te hebben. Dat is sympathiek, en via internet kan dan ook nog een derde speler meedoen.

 

Dekking zoeken

Het zoeken van dekking is nog steeds van groot belang, en bij elke confrontatie is daar ook ruim gelegenheid voor. Overal staan obstakels waar je achter kunt bukken, maar de meeste ervan kunnen kapot zodat je niet eeuwig verscholen kunt blijven. Zo dwingen de makers je om op te trekken richting de vijand. Die vijand doet overigens niet zo heel veel om je uit je schuilplaats te lokken. Ze schieten je dekking kapot, maar zijn vrij zuinig met het gooien van granaten. In veel games is dat toch een beproefd middel om je op te jagen. De campagne is daarmee niet al te ingewikkeld. Schietpartijen kunnen hectisch zijn door de overvloed aan Locust die op je wordt afgestuurd, maar doordat ze vaak op afstand blijven, kun je redelijk makkelijk van dekking naar dekking rennen en alle tegenstanders een voor een afvinken.

 

Conclusie

Gears 5 is wat ons betreft een prettig verbeterde versie van zijn directe voorganger. Die verbetering zit vooral in de campagne van de game, waarin ontwikkelaar The Coaltion wat af durft te wijken van de blauwdruk die ooit door Epic Games is gemaakt. De gameplay is nog grotendeels hetzelfde. De wapens zijn vertrouwd, net als de schaarste ervan en de noodzaak om dekking te zoeken. Robot Jack is een prettige toevoeging die de campagne wat tactischer maakt. De grootste verandering zit echter in de opzet van de levels. Je zult nog steeds door de gangen van industriële complexen struinen, maar The Coalition heeft daar nu flinke stukken aan toegevoegd waarin je veel meer ruimte en vrijheid hebt. De Skiff is als geweldig vervoermiddel een bonus. Die nieuwe stukken zorgen voor bijzonder prettige afwisseling. Bovendien is er veel meer uiterlijke variatie en is het verhaal wat sterker dan in het voorgaande deel.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden