Battlefield V - Preview

Battlefield V - Preview

Op 6 september begint de bètatest waarin gamers met de Rotterdam-map in Battlefield V aan de slag kunnen. De content was op vorige week echter al speelbaar op de Gamescom.

Eigenlijk is het best een rare gewaarwording. Al decennia lang schieten we in allerlei games verschillende echt bestaande steden aan gort, maar nu voelt dat ineens gek. Electronic Arts en DICE onthulden onlangs de 'Destruction of Rotterdam', een 'grand operation' voor Battlefield V. Tijdens de operatie speel je in en rond Rotterdam, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Helemaal historisch accuraat verlopen de gevechten niet, maar de havenstad is zeker herkenbaar. Veel inwoners van Rotterdam hebben al aangegeven er gemengde gevoelens bij te hebben.

Het is bepaald niet nieuw dat zwarte bladzijden uit de geschiedenis dienst doen als canvas voor films en games, maar Nederland is daarbij zelden het decor. Films en series weten Nederland nog weleens te vinden, maar games? Brother in Arms: Hell's Highway schiet ons te binnen, maar verder is er van het Nederlandse oorlogsverleden weinig terug te vinden in games. Dat verandert dus met Battlefield V, waarin gamers in ieder geval in de multiplayer aan de slag kunnen in Rotterdam. In Battlefield 1 was het zo dat de locaties van de multiplayer aardig overeenkwamen met de losse 'War Stories' die je in singleplayer speelde. Het zou dus zomaar kunnen dat de stad ook opduikt in de verhalende kant van het spel, al is daarover nog niets bekend.

Uit trailers is al gebleken dat de 'Fall of Europe - 1940' een van de thema's is in de game. Daar past het bombardement van Rotterdam, dat leidde tot de capitulatie van Nederland, natuurlijk goed bij. Uit de beelden blijkt ook dat je niet alleen in de straten van Rotterdam vecht, maar ook buiten de stad, in een omgeving die haast als een polder oogt. Daarmee verdwijnen de gelijkenissen met de stad overigens langzaam naar de achtergrond. Inwoners van de stad weten dat hoe Rotterdam er in Battlefield V uitziet, niet veel heeft te maken met het echte Rotterdam uit die tijd. Sommige gebouwen komen overeen, maar de opbouw van de stad is behoorlijk fictief.

Dat laatste maakt voor de sfeer in het level echter weinig uit. De stad is zeker herkenbaar als Nederlandse stad, met grachtjes en natuurlijk een haven. Verder hangen er overal rood-wit-blauwe vlaggen en is er oranje te zien. Dat tafereel oogt alsof het van Bevrijdingsdag is afgekeken en we betwijfelen of Rotterdam tijdens de gevechten er ook zo bij lag. Het ziet er in elk geval wel fleurig uit. Als het om de sfeer gaat, hebben we eigenlijk maar één echt kritiekpunt: de taal. Het is vreemd om louter Engelse soldaten te horen terwijl je in de straten van Rotterdam tegen Duitsers vecht. DICE verklaarde desgevraagd dat op elke map 'axis vs. allies' wordt gespeeld en dat gamers daarbij een eigen soldaat vormen. Dat is een leuk pr-antwoord, maar gewoon het Nederlandse leger in Rotterdam neerzetten leek ons een goed idee. Dat dit niet is gebeurd, lijkt te bevestigen dat historische accuratesse geen doel is in deze game.

Voor elk wat wils

Hoewel de map onderdeel is van een Grand Operation, is dat niet wat we op de Gamescom konden spelen. In Duitsland was de map speelbaar in de Conquest-modus. Dat is wel zo leuk, want dat is ook de insteek van de open bèta die op 6 september start. Op deze manier kregen wij - en jullie ook, via deze preview - een voorproefje van wat iedereen binnenkort zelf kan gaan spelen: een ouderwets potje Conquest, met 64 spelers, in de straten van Rotterdam.

Conquest werkt hier op dezelfde manier als altijd in Battlefield.Verdeeld over de map vind je vijf vlaggen, A tot en met E. Door ze met je team in bezit te houden, verliest het andere team punten. Zodra een van de teams op 0 is uitgekomen, heeft het verloren. Goed teamwork, met een verdeling tussen aanval en verdediging, helpt om te winnen. In de praktijk rent iedereen echter steeds naar de volgende vlag en lijkt een potje Conquest soms meer op 'ren je rot' dan op een echt gevecht.

Te groot?

Dat probleem deed zich ook hier voor. De Rotterdam-map is groot, wat betekent dat je soms van de ene naar de andere vlag rent zonder dat je vijanden tegenkomt. Die zijn dan namelijk hetzelfde aan het doen als jij, maar dan tussen twee andere vlaggen. We speelden maar twee potjes, dus het kan toeval zijn geweest, maar de periodes waarin we weinig vijanden tegenkwamen doen ons vermoeden dat de map misschien een tikje te groot is voor Conquest met 64 man.

Battlefield V

Het leuke aan de map is wel dat de teams niet tegenover, maar naast elkaar beginnen. Elk team heeft een van de vlaggen A en E, en in het verlengde daarvan een van de vlaggen B en D. De C-vlag ligt vrijwel in het midden van de map, en vormt daarmee een van de 'heetste' locaties. Wat helpt, is dat die vlag alleen bereikbaar is via gangen. Beide kanten kunnen tanks inzetten, maar die kunnen niet in de gangen komen. A en E kunnen juist wel volledig worden gedomineerd door tanks, terwijl B en D er wat tussenin hangen; met tanks kun je mensen niet letterlijk van de vlag schieten, maar wel de omgeving er omheen controleren. Wat dat betreft laat de Rotterdam-map op dit punt een prima balans zien. Een tank kan enorm irritant zijn, maar voor infanteristen zijn er voldoende routes en manieren om de kolossen te omzeilen.

Spelen met een tank

Spelen in een tank is een van de leukste dingen om te doen op deze map. Zoals altijd zorgt Frostbite voor een hoge mate van 'destructability'. Als test namen we bijvoorbeeld de gevels van een aantal gebouwen onder vuur - sorry, Rotterdam - en dat gaf een spectaculair effect. Je kunt de stad in de tijd van een potje Conquest behoorlijk aan flarden schieten. Het wegschieten van gevels en muren opent op veel plekken ook nieuwe doorgangen, wat de dynamiek van de map beïnvloedt, en dat is alleen maar goed. Daarnaast is een tank natuurlijk ook gewoon een machtig wapen. Enig kritiekpuntje daarbij is wellicht wel dat de vlaggen die het best zijn te domineren met een tank ook precies de twee vlaggen zijn die het dichtst bij de bases van beide teams staan. Dat is handig als je spawnt in een nieuwe tank om de vijandelijke tank in de buurt aan te kunnen vallen, maar infanteristen die uit hun basis rennen komen net iets te vaak direct in een gevecht terecht dat ze nooit kunnen winnen.

Hoewel de map groot aanvoelt, belooft Rotterdam toch een prima map te worden voor Battlefield V. Het speelveld biedt voor elk wat wils. Op sommige plaatsen heb je flink veel overzicht en kun je als sluipschutter uit de voeten, en op andere plaatsen geldt in nauwe gangen het recht van het sterkste machinegeweer, waarbij de aanwezigheid van tanks en andere voertuigen de balans af en toe de ene of de andere kant op duwt. Dat is zo ongeveer de basisomschrijving van hoe gameplay in Battlefield hoort te zijn, dus dat is prima.

Beter licht op pc

Dan was er ook op een ander vlak nog nieuws over Battlefield V. Het zal namelijk een van de games zijn die gebruik gaan maken van Nvidia's nieuwe technologie voor 'real-time ray tracing', die mogelijk wordt wanneer de Nvidia GeForce RTX-kaarten op de markt komen én Microsoft in oktober zijn DirectX-update heeft uitgebracht. In een presentatie toonde Nvidia hoe lichtinval op een veel natuurlijkere manier gesimuleerd kan worden in Battlefield V, waardoor de game er in potentie mooier en geloofwaardiger uit kan zien. Daarnaast is het spel in staat om reflecties te tonen van elementen die niet zelf al in beeld waren. In theorie kun je bijvoorbeeld een vijand zien door zijn de weerspiegeling in het water of een raam. We hebben niet het idee dat dit de gameplay erg zal beïnvloeden, maar grafische winst op zich zou al mooi genoeg zijn, al is het afwachten hoe de weergave er in de praktijk uit komt te zien.

Voorlopige conclusie

Heel veel nieuws over de gameplay in Battlefield V leverde de speelsessie op de Gamescom niet op, maar het was leuk om voor het eerst aan de slag te gaan met de Nederlandse omgeving in de game. Het moge duidelijk zijn dat Battlefield V niet probeert om een zo nauwkeurig mogelijke navertelling neer te zetten van hoe de strijd in Rotterdam is verlopen, maar een goede map is dit wel. Rotterdam biedt variatie en spektakel, waarbij voor elke speelstijl wel een geschikt stukje op de map te vinden is. Zoals gezegd kun je deze map en spelmodus vanaf 6 september zelf uitproberen, want Conquest op Rotterdam is speelbaar in de bètatest.