Jurassic World: Evolution - Review (PS4)

In principe schrijf ik alleen over films, maar soms komen er games uit die niet alleen aan films gerelateerd zijn, maar ook de speciale aandacht verdienen. Daaronder het recent verschenen Jurassic World: Evolution van Frontier Developments. Ik ben laaiend enthousiast over de strategiegame die niet alleen heel mooi is, maar ook enorm verslavend is! Daar gaat mijn sociale leven, want ik zal weer voor tientallen uren achter de PlayStation kruipen om een zo mooi mogelijke dierentuin te bouwen. Gevuld met dinosauriërs.

Jij bent John Hammond

Vanaf het eerste moment dat ik de trailer zag was ik verliefd op Jurassic World: Evolution, want hoe gaaf is het dat je als fan van de Jurassic Park franchise de kans krijgt om zelf in de huid van John Hammond te kruipen en met je gigantische fortuin een amusementspark vol met pre-historische wezens te creëren. Toch waren mijn verwachtingen laag, want voor mijn gevoel was het niets meer dan een hekje bouwen, dinosauriërs droppen en wachten tot de ellende begint als er per ongeluk een dier het hek doorbreekt. Maar de game is meer dan dat. Veel meer!

Rollercoaster

Het is een soort Rollercoaster Tycoon meets Grand Theft Auto. Je moet niet alleen als een echte directeur van een succesvolle dierentuin aan de slag, maar je moet ook regelmatig in je jeep of helikopter stappen om een ziek dier te verzorgen of een losgeslagen dinosaurus te verdoven. Met een vrije camera kun je het park en je genetische creaties tot in de details bekijken, maar je moet niet vergeten om zo nu en dan tijd te spenderen aan onderzoek. Of je nu een upgrade voor een van de faciliteiten wilt hebben of dat je het gnome van een dinosaurus wilt verbeteren. Je kan zelfs in een later stadium het gedrag en het uiterlijk van een dinosaurus bepalen. Hoor ik daar “Let’s build a Indominus Rex”?.

Jurassic World Evolution - PS4

Creëer je eigen pad!

Met een uitgebreid aanbod in fossielen, dinosauriërs, gebouwen, voetpaden, bomen, planten en hekken kan je jouw park inrichten zoals je dat zelf wilt. Maar ook hier moet je als een strateeg aan de slag, want carnivoren en herbivoren leven zeker niet in harmonie samen terwijl een niet afgesloten hek al voor ellende kan zorgen. En dan nog maar te zwijgen over de onaangekondigde tropische stormen en orkanen die jouw park binnen een oogwenk kunnen vernietigen en je met duizenden dollars aan rechtszaak kosten laten zitten. Dit is geen grap overigens, want je moet ook de veiligheid van je bezoekers te allen tijde borgen!

Wees gerust, want het is geen kwestie van zwemmen of verzuipen. Je start rustig op met een klein park op één van de 6 eilanden die je later kunt vrijspelen. Met simpele missies en opdrachten leer je de gameplay die niet alleen erg lekker is, maar ook logisch is. Een goede manier om de uitgebreide tutorial te verwerken in een vermakelijk spel. Een klein nadeel is misschien dat je niet gelijk vol gas kunt gaan en al direct een T-Rex in je park kunt laten banjeren. Je moet veel vrijspelen alvorens je echt serieus aan de slag kunt gaan in één van de spelwerelden. Maar dat is natuurlijk ook de uitdaging!

Jurassic World Evolution - PS4

Je geld waard om een kans te wagen

Om een game van rond de 60 euro op de gok te kopen ligt niet in mijn aard, maar de trailer deed mij besluiten om mijn kans te wagen. En ik heb er geen minuut spijt van! Wat een heerlijke en vooral prachtige game met zoveel mogelijkheden dat je weer een aantal uurtjes zoet bent. Ben jij er al klaar voor om aan de slag te gaan met je eigen Jurassic Park? De game is vanaf heden digitaal verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en PC. Vanaf volgende maand ligt Jurassic World: Evolution ook fysiek in de schappen.

Jurassic World Evolution - PS4