Game of Thrones - Seizoen 6 Review

Game of Thrones - Seizoen 6 Review

Warner Bros. Home Entertainment brengt het zesde seizoen van Game of Thrones vervroegd uit op DVD en Blu-ray Disc. Gezien het spannende slot van het vijfde seizoen is deze versnelling meer dan welkom! Want de liefhebbers van deze epische serie vragen zich af hoe het met Queen Cersei (Lena Headey) afloopt na haar ‘walk of shame’, maar iedereen is ook benieuwd hoe het nu verder moet bij The Wall! En de grote vraag is of de voortvluchtige Tyrion Lannister zijn weg naar Westeros weet terug te vinden.

In de 10 afleveringen van gemiddeld 50 minuten bereikt Game of Thrones dan eindelijk het moment dat bloederige confrontaties in de vorm van wrede veldslagen onvermijdelijk zijn. De heersers in Westeros en Essos smeden snode plannen om de ‘Iron Throne’en de heerschappij over de zeven koninkrijken op te eisen. Dat gaat soms prima met diplomatiek, maar de titanenstrijd wordt toch grotendeels met zwaard en schild uitgevochten.  We kringen te zien hoe Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) haar gigantische leger en draken gebruikt in haar plan om naar Westeros te reizen terwijl Cersei bij haar terugkeer in de troonzaal opnieuw haar zoon Koning Tommen (Dean-Charles Chapman) en indirect het volk probeert te manipuleren.

Ook bij The Wall in het Noorden heerst er onrust en verdeeldheid terwijl Sansa Stark (Sophie Turner) nog steeds op de vlucht is voor haar krankzinnige echtgenoot en heerser van Winterfell Ramsay Bolton (Iwan Rheon). In tegenstelling tot de voorgaande seizoenen zien we hoe de aandacht is verdeeld over de verschillende personages en dat heeft ook alles te maken met het feit dat dat de verhalen langzaam maar zeker samensmelten, oude bekende terugkeren en zich mengen in de strijd om de ijzerentroon en de personages allianties sluiten om zich klaar te stomen voor de ultieme strijd tegen de Winterkoning. Winter is finally here!

Het zesde seizoen van Game of Thrones is niet alleen spannend en spectaculair, maar het is ook kwalitatief ontzettend goed. De kostuums zijn evenals de decors prachtig en de special effects zijn waanzinnig. Vooral de draken van Daenerys die met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd zien er heel realistisch uit. Ook het acteerwerk is dik in orde. Vooral Emilia Clarke weet als de doortastende drakenmoeder een hoofdrol op te eisen, maar ook gevestige namen zoals Peter Dinklage, Lena Headey en Kit Harington spelen de rollen van Tyrion Lannister, Cersei Lannister en Jon Snow uitstekend. En uiteraard zijn ook Nederlanders Carice van Houten en Michiel Huisman weer van de partij!

Warner Bros. Home Entertainment brengt het zesde seizoen van Game of Thrones in een 4-disc box en eerder dan gebruikelijk op de markt. Het beeld staat in het formaat 1.75:1 en in 1080p op de discs en het ziet er haarscherp uit. Ook het krachtige Dolby Atmos 5.1 geluidsspoor klinkt super. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaarsporen van de regisseurs, hoofdrolspelers en producenten. Daarnaast bevat iedere aflevering een in-episode guide waarmee de kijker meer informatie kan krijgen over de personages, locaties en historie die in de aflevering aan bod komen. Op de tweede disc staat de 30 minuten durende special “Recreating The Dothraki World” waarin men inzoomt op het opnieuw creëren van het Dothraki-kamp. Op de vierde disc staan 30 minuten durende specials zoals “18 hours at the Paint Hall” en “The Battle of the Bastards” waarin men meer informatie geeft over de productie in de studio en hoe de veldslag tussen het leger van Jon Snow en Ramsay Bolton tot stand is gekomen. Daarnaast zijn er verwijderde scènes aanwezig en kan de kijker met de special “Histories & Lore” in geanimeerde vorm meer informatie krijgen over de wereld en personages van Game of Thrones. Kortom, een zeer nette boxset die stijlvol is afgewerkt met een 3 dimensionale voorkant en een slipcase van karton. In alle eerlijkheid is het wel een uitdaging om de box netjes open te krijgen, maar dat mag verder geen naam hebben.

Paul Hauer

Paul Hauer speelt al jaren FIFA waar hij een haat-liefde relatie mee heeft, maar hij kan zich ook prima vermaken met spellen zoals Grand Theft Auto, Assassin’s Creed en Super Mario. En een goed racespel op zijn tijd gaat er ook wel in. Er zijn maar weinig consoles die Paul niet heeft gebruikt en wanneer hij geen controller in zijn handen heeft kijkt hij veel films en televisieseries. Hij schrijft hierover op zijn blog www.filmliefhebber.com