Tomb Raider (2018) recensie

Tomb Raider (2018) recensie

Op de dag dat Square Enix de derde game Shadow of the Tomb Raider aankondigt voor een release op 14 september, verschijnt ook de film Tomb Raider in de bioscoop. Gebaseerd op de game uit 2013 waarin we zien hoe de avonturier Lara Croft haar eerste avontuur beleeft. Oscarwinnares Alicia Vikander werd gestrikt om de rol van het hoofdpersonage te spelen en zij doet dat prima. Ondanks dat ze op haar outfit na nauwelijks fysieke overeenkomsten heeft met het digitale personage. Vikander komt als een vastberaden avonturier prima uit de verf.

De jonge Lara Croft (Alicia Vikander) staat op een kruispunt in haar leven. Haar vader Richard Croft (Dominic West) is al jaren spoorloos en men denkt dan ook dat hij niet meer in leven is. Ze weigert om zijn dood te erkennen en daardoor heeft zij geen recht op het fortuin van haar vader. Als fietskoerier knoopt ze dan ook de eindjes aan elkaar totdat ze een mysterieuze puzzel ontrafelt die haar naar een onbewoond eiland nabij Japan brengt. In haar zoektocht naar het werk van haar vader en de ware toedracht waarom hij om het leven is gekomen, ontdekt Lara een mysterieus geheim dat haar leven ingrijpend verandert.

Het is even wennen om een onervaren en kwetsbare Lara Croft te zien, want iedereen kent het personage als een stoere chick met wapens die geen uitdaging en mysterie uit de weg gaat. In Tomb Raider staat ze aan de vooravond van haar eerste avontuur dat ze uiteindelijk vrij makkelijk weet te doorstaan. Een natuurtalent of niet, maar zonder enige vorm van training is het zeer onaannemelijk dat Lara in de woeste wildernis haar geduchte vijanden tot een halt kan toeroepen. Toch gaat dat met enig gemak, wat naar mijn mening toch als minpunt mag worden gezien.

Gelukkig maken de spectaculaire momenten en de goede special effects een hoop goed. De actie is dik op orde en het vermaak is er. Ondanks dat de spanning nooit voelbaar is. Mede te wijten aan het feit dat je als kijker nooit het idee krijgt dat het verkeerd kan aflopen met haar. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Daarnaast voelt de film aan als een opstapje wat er nog komen gaat en in de film wordt dat ook al snel duidelijk. Dat er een vervolg komt (of zelfs meerdere vervolgen komen) moge duidelijk zijn, maar dat zal toch sterk afhangen aan het succes van deze film die mijn hoge verwachtingen toch niet helemaal heeft waargemaakt.