The Division - Preview

The Division - Preview

Game-Outlet deed mee aan de gesloten beta van The Division. De nieuwe blockbuster van Ubisoft die op 8 maart wordt gereleased. Moet je alvast een pre-order plaatsen om jouw plek in The Division veilig te stellen? Je leest het hier!

Dodelijk Virus

Het is Black Friday, de dag waarop heel Amerika staat te trappelen om te gaan shoppen en de koopjes voor het oprapen liggen. Precies op dat moment slaat een dodelijk virus toe dat de hele Verenigde Staten in chaos achterlaat. Terwijl het virus vrij rondwaart en de grote steden in paniek worden ontvlucht, wordt ‘The Division’ gevormd. Een team van elite soldaten die orde op zaken stellen en de herkomst van het virus moeten traceren.

De straten van New York zijn ondergedompeld in een winterse chaos.

Winterse chaos

Zo begint ons avontuur door de winterse straten van Manhattan. Nadat we het basiskamp verlaten, dat er al aardig shabby uitziet, zien we een compleet getransformeerd New York. Het straatbeeld wordt vooral bepaald door gecrashte auto’s, een enorme hoeveelheid troep en aan het virus bezweken New Yorkers. De gedetailleerde graphics en sfeervolle lichteffecten zouden je bijna doen denken dat je er echt bent. Helaas maken bendes en ander tuig nu de dienst uit, waardoor het geen fijn stedentripje belooft te worden. Gewapend met een uitgebreid arsenaal aan wapens en beschermende uitrusting, is het onze eerste taak om een basis op te zetten, van waaruit The Division zijn werk kan doen.

Vanzelfsprekend gaat dit niet zonder slag of stoot, waardoor we meteen kennis maken met het ‘cover-based shooting’ systeem van The Division. Met een druk op de knop verberg je je achter auto’s en muurtjes om vanuit relatieve veiligheid het gespuis te lijf te gaan. Met granaten lok je de vijand achter muurtjes vandaan om met een welgemikte headshot een einde te maken aan hun opstandige leven. En komt er eentje te dichtbij? Dan schakel je snel over naar je secundaire wapen, in ons geval een dikke shotgun, om je territorium veilig te stellen.

Met het coversysteem heb je altijd wel een veilig plekje om je aanval op te zetten.

Skills en gear

We voelden ons direct op ons gemak met de shooting mechanics, die je alle acties moeiteloos laat uitvoeren. Heb je gears of war of MGSV gespeeld, dan voel je je direct thuis. De onderliggende statistieken waren nog wel even wennen. Hier wordt The Division meer een RPG, waarbij de schade die je ontvangt en uitdeelt wordt bepaald door de kracht van je wapens en uitrusting én de manier waarop je karakter zich ontwikkelt.

In de beta was een deel van de opties op dit gebied nog niet beschikbaar, maar het lijkt erop dat je uitgebreide mogelijkheden hebt om je eigen karakter te maken. Met diverse skills kies je voor de rol die jouw karakter in het team vervult, zoals een medic, verdedigende tank build of juist aanvallend. Experience vergaar je door missies tot een goed einde te brengen en vijanden te verslaan.
Zo wordt je steeds sterker én verzamel je de nodige gear, zoals kogelwerende vesten, handschoenen en kniebeschermers. Het enige jammere is dat er niet veel verschil te zien is tussen de verschillende typen gear. De cijfertjes zijn dus anders, maar je ziet het niet aan je karakter.

De 3D-kaart laat belangrijke missies zien en laat je zelf objectives uitzetten.

Multiplayer madness

Tijdens de beta wordt ons meteen duidelijk dat The Dvision, hoewel goed in je eentje te spelen, nog veel leuker wordt met een stel goede vrienden. De meeste missies zijn hier dan ook op gemaakt en vooral op hogere moeilijkheidsgraden is een goede strategie van essentieel belang. Nóg belangrijker wordt het in de onheilspellende ‘Darkzone’. Een gedeelte van de stad waar het virus het heftigst heeft huisgehouden en het leger geen voet aan de grond krijgt.

In de Darkzone draait alles om het vergaren van betere ‘loot’. Hoe verder we in het gebied doordringen, hoe hoger de kwaliteit. Dat is echter niet zonder risico’s, want hier kunnen spelers ook elkaar aanvallen om spullen te stelen. En omdat alle loot die je hier vindt geïnfecteerd is, moet het per helikopter worden getransporteerd. Wanneer we een helikopter aanroepen, blijkt het dat alle spelers op de kaart dit zien. De paniek slaat toe wanneer al snel van alle kanten andere spelers op ons afkomen die op onze zuurverdiende spullen uit zijn! Werken in een team is in deze situaties van het grootste belang om te overleven. Vanzelfsprekend wist team Game-outlet (na een aantal pogingen) zijn mannetje te staan!

Regelmatig ben je van de straat om in gebouwen terroristen op te blazen.

Veel potentieel

The Division moet aan hoge verwachtingen voldoen, na de eerste spectaculaire showing in 2013. Tijdens de Gamescom van 2014 hebben we een presentatie van de game bijgewoond en deze versie kwam daar in ieder geval heel dicht bij in de buurt. Nog steeds krijgen we de indruk dat The Division een goede game gaat worden. Het ziet er bij vlagen prachtig uit en weet vooral een sterke atmosfeer neer te zetten. Het cover systeem speelt lekker weg en wanneer je een groep gangsters uit weet te schakelen, geeft dat vaak een kick. Vooral in de Darkzone. Speel je in een team, dan kun je het vermaak nog eens verdubbelen.

Met de toevoeging van de Darkzone, naast de ongetwijfeld uitgebreide main campaign, lijkt een lange speelbaarheid ook gegarandeerd. Onze enige zorg is of The Division niet teveel wil zijn. Shooter fans zitten misschien niet te wachten op de RPG elementen en RPG spelers houden wellicht niet van al die rondvliegende kogels. Toch is dit nu nog moeilijk in te schatten, aangezien nog niet alle opties beschikbaar waren in de beta.

Hoe het ook uit gaat pakken, duidelijk is dat Ubisoft de grootste moeite neemt om van The Division een kwaliteitsgame te maken waar iedere gamer wel iets naar zijn zin in kan vinden.

Chris van Breda

Chris van Breda

Chris van Breda speelt al games sinds zijn handen in staat waren een controller vast te houden. Role Playing Games, platformers en action/adventure games houden hem vooral bezig. Wanneer hij niet schrijft over games, is hij actief in de zorg en andere bedrijfstakken. Bekijk meer van zijn artikelen op www.meerdantaal.nl.