Resident Evil 7

  • Geplaatst op
  • Door Chris van Breda
  • 0
Resident Evil 7

Bij Game-Outlet zijn we niet vies van het betere griezelwerk. Zombies, occulte sektes, slijmerige interdimensionale monsters of vampiers; we krijgen er geen genoeg van. Het liefst griezelen we wanneer we veilig genesteld zijn in ons verduisterde gamerhol. Met 7.1 surroundgeluid en een lief vriendinnetje dat eens in de zoveel tijd een kopje thee met koekjes komt brengen. Dat was tenminste zo, tot Resident Evil 7 zijn introductie maakt. Als de eerste échte horrorgame specifiek gemaakt voor de Playstation VR, sluiten we ons nu echt helemaal af van de buitenwereld. Pas wel op: de VR ervaring is niet voor tere zieltjes. Lees dus eerst onze preview, dan weet je of je het allemaal wel aan kan!

Mysterieuze plantage

Resident Evil 7 speelt zich af in 2017, enkele jaren na de gebeurtenissen van de vorige Resident Evil games. Aangezien daarin enkele steden zo ongeveer met de grond gelijk zijn gemaakt door de meest verschrikkelijke gemuteerde monsters, kan dat niet aan de wereldbevolking voorbij zijn gegaan. Toch lijkt er op het eerste gezicht geen connectie tussen die gebeurtenissen en het telefoontje dat hoofdpersoon Ethan Winters krijgt van zijn in 2014 overleden vrouw. Uit de boodschap maakt Ethan op dat hij naar Louisiana moet afreizen om uit te vinden wat er werkelijk aan de hand is.”
 

*Tring Tring*….*klik*…Hallo met Game-Outlet hoe ka….”KOM NU NAAR LOUISIANA ALS JE WIL WETEN WAT ER MET JE VROUW IS GEBEURD!” Euhm….ok, bedankt voor het bellen!”



Eenmaal in Louisiana stuit Ethan op een grote, vervallen plantage, bewoond door de niet al te frisse Baker familie. Het zijn geen zombies, maar waarschijnlijk delen ze wel dezelfde herseninhoud en voedingsvoorkeuren. Al snel verandert Ethan’s bezoekje dan ook in een ware nachtmerrie, waarin hij de raadsels van de plantage en de Baker familie moet zien op te lossen terwijl hij wanhopig vecht voor zijn leven.
 
 

Back to the roots…of niet?

Overal lees je dat RE7 terug gaat naar de survivalhorror roots van Resident Evil. Tegelijk is er ook juist een heleboel veranderd. We zetten alles voor je op een rijtje:
 

De hoofdpersoon
Ethan Winters is een heel ander knaapje dan de bekende Resident Evil helden van het eerste uur, zoals Chris, Jill of Leon. Allemaal hebben zij een achtergrond waarin ze flink getraind zijn om met wapens om te gaan. Ethan heeft hooguit eens een spijker in de muur geslagen, waarbij hij waarschijnlijk ook nog zijn duim bezeerde én de spijker scheef sloeg. We houden het er maar op dat zijn onervarenheid juist voor de nodige spanning zorgt.
 


Ethan is geen standaard actieheld.
 

Herbs
Groene herbs zorgden altijd al voor een zucht van verlichting wanneer je manke hoofdpersoon er in een achterafkamertje op stuitte. In Resident Evil 7 is dat niet anders! Nog steeds kun je de groene herbs met elkaar combineren voor een sterkere variant, maar het liefst combineer je ze met een rode voor een echte gezondheidsboost. Precies zoals we doen bij de bio-sapjeswinkel hier op de hoek. Voor mij een spinazieshake met een scheutje rode biet graag, zonder zombiespeeksel deze keer!
 

Deze keer kun je de groene herbs ook gebruiken voor een potent kruidenmengsel.


First Person View

De grootste verandering ten opzichte van alle vorige Resident Evil delen, zit ‘m in de manier waarop je de game ziet. Niet langer is dat vanuit vaste cameraposities, zoals in deel 1 tot 3, of vanachter de schouders van de hoofdpersoon, geïntroduceerd in deel 4. Deze keer zie je alles vanuit een eerste persoons perspectief. Die verandering speelt in op de gameplay, die minder op actie gericht is en meer op stealth. Wegrennen of verstoppen is vaak een beter alternatief dan knallen. Vooral ook omdat munitie, net als in de eerste Resident Evils, weer schaars is geworden.
 

Gelukkig sta je niet helemaal met lege handen; naast een pistool beschik je onder andere ook over een shotgun.

 

Levensechte graphics

Speel je Resident EVil 7 met een VR bril op je neus, dan is het helemaal genieten geblazen. Door je hoofd te bewegen kijk je rond in het vervallen huis, terwijl je met de controller navigeert. Een beetje zoals Robinson The Journey. Het gevoel van immersie gaat bij Resident Evil 7 echter nog een stapje verder. Nog nooit hebben we zó in een game gezeten en ons tegelijk zo comfortabel gevoeld in VR.

Dat komt mede door de graphics, die met de speciaal ontwikkelde Resident Evil Engine een fotorealistisch tintje hebben. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn echte objecten ingescand en digitaal bewerkt, inclusief de zombies die ook deze keer weer hun opwachting maken. Om die zo realistisch mogelijk te maken, zijn acteurs uitvoerig geschminkt voordat ze door de digitale mallemolen zijn gehaald.
 

Zulke realistische zombies hebben we nog nooit gezien!


 

Klaar voor Evil?

Wij kunnen niet wachten tot we de Resident Evil 7 disc deze week eindelijk in onze Playstation 4 kunnen schuiven! Na het toch wat teleurstellende zesde deel, zijn we helemaal klaar voor een geheel nieuwe ervaring die teruggrijpt op de eerste Resident Evils. En heb je nog geen PS VR? Dan is dit hét moment om die ook aan te schaffen. Pas wel op, want zo dicht op de actie zitten is niet voor mietjes! Kun jij het aan? Plaats dan nu je bestelling bij Game-Outlet!

 

 

  

 

Chris van Breda

speelt al games sinds zijn handen in staat waren een controller vast te houden. Role Playing Games, platformers en action/adventure games houden hem vooral bezig. Wanneer hij niet schrijft over games, is hij actief in de zorg en andere bedrijfstakken. Bekijk meer van zijn artikelen op www.meerdantaal.nl.

 



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden