Ready Player One (2018) recensie

Ready Player One (2018) recensie

We willen allemaal weleens aan de realiteit ontsnappen. Ons begeven in een wereld waar je iedereen kunt zijn en waarin je alles kunt doen. In Ready Player One van regisseur Steven Spielberg is dat een realiteit. In de nabije toekomst vluchten mensen naar de geavanceerde virtuele wereld Oasis om aan de dagelijkse sleur en aan alle ellende in het leven te ontsnappen. Of je nu een schietgrage soldaat wilt zijn, wilt rond racen in de DeLorean uit Back to the Future of het wilt opnemen tegen King Kong. Alles is mogelijk!

Het verhaal dat gebaseerd is op het boek Ernest Cline, draait om Wade Watts (Tye Sheridan). Geplaagd door zijn tante en haar vreemde vriend, zoekt hij zijn heil in Oasis waar hij als de fanatieke gamer Parzival de doorlopende competitie probeert te winnen. Vlak voor zijn dood heeft bedenker Halliday (Mark Rylance) een zogenaamde easter egg verstopt en de deelnemer die deze vindt krijgt de volledige controle over Oasis. Al snel ontdekt Parzival het geheim om de competitie te winnen, maar dat zorgt ook voor problemen als Halliday’s inhalige concurrent Sorrento (Ben Mendelsohn) een heel leger inzet om Parzival te verslaan en de macht over Oasis te grijpen.

In de virtuele wereld barst de strijd dan ook los en er is een overvloed aan referenties naar de popcultuur aanwezig. De bekende tunes uit de jaren ’80 en ’90 vliegen je om de oren terwijl er een overvloed aan herkenbare personages en voertuigen uit oudere films aanwezig zijn. Verpakt in een vlotte actiefilm die uitblinkt in verbluffende special effects en CGI-animaties. Het is dan ook een visueel spektakel om van te smullen terwijl het verhaal onderhoudend genoeg is om de interesse van de kijker vast te houden. Daarnaast mag het gezegd worden dat het acteerwerk prima is. Tye Sheridan overtuigt in de rol van de heldhaftige Wade Watts en diens alter-ego Parzival terwijl Rogue One-acteur Ben Mendelsohn de rol van de schurk in het verhaal prima invult.

Maar de echte kracht van Ready Player One zit toch in het hoge tempo. De film duurt ruim twee uur, maar je hebt nimmer het gevoel dat het te lang duurt. Toch krijgt de film een extra waardering door een zee aan referenties naar de films en series waar wij als kind liefhebbers van waren. Beroemde personages zoals Freddy Krueger, Chucky en de Teenage Mutant Ninja Turtles laten zich zien terwijl Parzival’s spectaculaire race in de tijdmachine uit Back to the Future een wow factor heeft. De vraag is of het jongere publiek dat allemaal wel snapt en er evenveel plezier aan beleeft dan de dertigplussers onder ons, maar dat neemt verder niet weg dat Spielberg opnieuw een uitstekende popcorn film heeft gemaakt. Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt met deze topper die mijn hoge verwachtingen die ik had heeft waargemaakt.