MAFIA 3 | Preview

MAFIA 3 | Preview

Bij de maffia denk je aan pastarestaurants met martelkamertjes erachter en mannen in driedelig pak die hun hand niet omdraaien voor een gewelddadige drive-by shooting. De Mafia games hebben dankbaar gebruik gemaakt van deze cliché’s. Hoewel het derde deel in de reeks ongetwijfeld niet helemaal om dit romantische beeld heen kan, probeert ontwikkelaar Hangar 13 het toch over een wat andere boeg te gooien.

Lincoln Clay, at your service!

De hoofdpersoon in Mafia 3 is deze keer namelijk helemaal geen pasta-eter, maar een donker gekleurde Vietnamveteraan, genaamd Lincoln Clay. Voor hij naar Vietnam vertrok, zat hij al bij een zwarte crimebende die als familie voor hem was. Geen wonder dus dat hij bij zijn terugkeer op Amerikaanse bodem direct in zijn oude leven vervalt. Deze keer echter met de nodige militaire skills die hij in Vietnam heeft opgedaan. Het duurt niet lang voor die skills op de proef worden gesteld. Lincoln’s bende krijgt het namelijk aan de stok met de plaatselijke tak van Italiaanse maffia, die geen concurrentie duldt bij hun louche praktijken.

De straten van New Orleans komen tot leven dankzij de vele licht- en rookeffecten

Broeierige nachten

Zo beland je midden in een bloederige bendeoorlog in het broeierige New Orleans van 1968. Terwijl je Lincoln door de open wereld van Mafia 3 heen loodst, vat meteen op hoeveel sfeer de graphics weten neer te zetten. Overal zie je gekleurde lichten, rook en reflecterende oppervlakken. En terwijl je door de vochtige straten scheurt, brengen bekende nummers van de Rolling Stones en Jimi Hendrix de wereld nog meer tot leven.

Dat wordt verder versterkt door alles wat er te doen is in New Orleans. Met de overgang naar een echte open wereld, hebben de ontwikkelaars goed gekeken hoe andere games zoals Grand Theft Auto het aanpakken. Op iedere straathoek lijkt dan ook wel iets te doen voor onze Lincoln. Verder beschikt hij over enkele trouwe Luitenants die maar wat graag zijn duistere zaakjes opknappen. Ieder op zijn eigen manier. Zit de politie bijvoorbeeld achter je aan, dan bel je de ene om ze om te kopen of de ander om een brute wegversperring op te zetten met het nodige geweld tot gevolg.

Lincoln draait zijn hand niet om voor een paar stealthkills

Stealth en actie

Geweld is trouwens altijd een goede optie voor Lincoln, die de betere gunplay niet schuwt, maar ook met een mes aardig uit de voeten kan. Dat komt vooral van pas wanneer je even niet gezien wilt worden. Moeiteloos besluipt Lincoln vanachter een muurtje zijn prooi om hem van achter te bespringen en handig de ogen uit te steken. Ben je dan toch ontdekt? No problemo! Moeiteloos covershoot je je een weg door de nodige pastarestaurants en nachtclubs, waarna je in een dikke jaren ’60 bolide de aftocht blaast.

Zoals we van een open wereld mogen verwachten, biedt New Orleans volop mogelijkheden om ook vanuit de auto dood en verderf te zaaien. Met zijn militaire opleiding heeft Lincoln geleerd keurig rechtdoor te blijven rijden terwijl hij de banden van de auto achter hem aan gort schiet. Waarna hij in zijn achterspiegeltje gniffelend van de explosie nageniet. En natuurlijk is het ook gewoon een handige manier om je te verplaatsen!

Car-combat speelt ook een grote rol in Mafia 3

GTA alternatief

Mafia 3 lijkt zijn voorganger qua gameplay op ieder gebied te overtreffen. Ontwikkelaar Hangar 13 waagt alleen wel een flinke gok met de setting, waarvan wij ons kunnen voorstellen dat die wat anders is dan je verwacht. Deze keer geen glamoureuze mafiapraktijken waarmee het buitensporige geweld wordt goedgepraat, maar gewoon bikkelharde actie. Gelukkig nog steeds wel met een goed verhaal. Als alternatief voor een nieuwe GTA (en wie weet hoe lang die nog op zich laat wachten!), kun je met Mafia 3 eigenlijk gewoon niet fout gaan.

Om alvast in de stemming te komen voor Mafia 3 eten we de komende weken bij Game-Outlet alleen nog maar pasta terwijl we onze orders aan het klaarmaken zijn (geen zorgen, we zullen niet knoeien!). Kan jij ook niet wachten? Dan kun je ook op pastadieet gaan of de game gewoon bij ons pre-orderen voor de Playstation 4 of Xbox One. Dan weet je zeker dat je Mafia 3 op de releasedag in huis hebt!

Chris van Breda

speelt al games sinds zijn handen in staat waren een controller vast te houden. Role Playing Games, platformers en action/adventure games houden hem vooral bezig. Wanneer hij niet schrijft over games, is hij actief in de zorg en andere bedrijfstakken. Bekijk meer van zijn artikelen op www.meerdantaal.nl.