HITMAN 2 - Review

HITMAN 2 - Review

Hitman 2 lijkt zeer sterk op zijn voorganger. Grafisch is er niets veranderd, al ziet de game er nog steeds goed uit. Wie kritisch kijkt, ziet een game die wat veilig aanvoelt.

Hitman 2 Review

Weinig nieuws, veel goeds

Grote uitgevers gaan niet altijd even zuinig en respectvol om met de studio's die ze opkopen. Er zijn daardoor al veel grote en succesvolle studio's verdwenen. Een bekend voorbeeld daarvan is Westwood. Hetzelfde scenario dreigde bij IO Interactive, de Deense studio achter de Hitman-games. Gelukkig toonde het Japanse Square Enix voor de verandering wel het respect dat IO Interactive verdient. De twee verslikten zich bij Hitman uit 2016 in de episodische opzet van de game, waardoor hij niet het succes werd waar beide partijen op hadden gehoopt. Voor Square Enix was het reden om de studio af te stoten. Dat betekent doorgaans dat de uitgever de studio simpelweg opdoekt. Het personeel staat dan op straat en de rechten op de games gaan de kluis in, voor eventueel later gebruik. Square Enix pakte het anders aan. Het probeerde eerst een koper te vinden voor de studio. Toen dat niet lukte, stelde men het personeel in staat om zichzelf uit te kopen.

Hitman 2 is de eerste game die de Deense studio aflevert sinds het bedrijf zich heeft vrijgekocht. IO Interactive brengt de game niet zelf uit, dat doet Warner Bros., maar deze uitgever heeft veel minder bemoeienis met de game dan de vroegere Japanse eigenaar. Hitman 2 is dus de eerste game in jaren waarover IO volledige zeggenschap heeft. Leidt die nieuwe vrijheid tot grote veranderingen? Nee. Hitman 2 lijkt zelfs als twee druppels water op zijn voorganger.

Brood op de plank

Dat is wellicht een logische keuze. Nu er geen uitgever meer is om de dagelijkse kosten te betalen, moet er brood op de plank komen, en daar is vast haast bij geboden. Wellicht is dat de reden waarom IO het heeft gehouden bij een vervolg dat sterk op zijn voorgang lijkt. Hitman 2 voelt eerder aan als seizoen 2 van de game uit 2016 dan als een een echt nieuw deel in de serie. Dat is echter zeker niet erg. Door het episodische karakter kreeg Hitman niet de aandacht en waardering die de game destijds verdiende. Hopelijk krijgt Hitman 2 die waardering wel, want de game en zijn voorganger verdienen het. De game uit 2016 was een prima reboot, en Hitman 2 vormt een waardig vervolg.

Verhaal

Hitman 2 heeft daarmee ook dezelfde opzet als zijn voorganger. Er is dus een campagne bestaande uit zes losse episodes die bij elkaar worden gehouden door losstaande cutscenes. In die cutscenes wordt het verhaal verteld, dat direct voortborduurt op dat uit de vorige game. Agent 47 heeft weer te stellen met de onbekende shadow client en met het al even geheimzinnige Providence, en dat allemaal in nauwe samenwerking met Diana Burnwood, zijn vaste contact binnen de International Contract Agency. Het verhaal stelt niet erg veel voor, wat versterkt wordt doordat het voornamelijk tot uiting komt in de cutscenes, en nauwelijks binnen de zes missies van de game. De makers doen hard hun best om een verband te leggen tussen de missies, maar als je eenmaal in India, Nieuw-Zeeland of Miami rondloopt, voelt het niet zo en staan ze gewoon op zichzelf. Wat daarbij niet helpt, is dat de cutscenes bestaan uit losse slides waar overheen wordt gepraat.

Review Hitman 2

Voor de diehard Hitman-fans wordt er echter een interessant tipje van de sluier opgelicht over de geschiedenis van zowel Agent 47 als Diana Burnwoord, al zijn de suggesties chronologisch gezien niet altijd even geloofwaardig. De vraag is echter vooral waarom de hints worden gegeven, want in de missies komt het verhaal dus nauwelijks tot uiting. Het verhaal en de missies lijken twee losstaande entiteiten die alleen in de laatste missie een heel klein beetje samenkomen. Juist daarom is het erg prettig dat de cutscenes tussen de missies door worden vertoond en er niet aan zijn vastgeplakt. Als je de missies opnieuw speelt, wat zeer aan te raden is, hoef je ze niet opnieuw te bekijken.

Kies je uitrusting

De opzet van de missies is dus gelijk aan die in de game uit 2016. Sterker nog, het uiterlijk van het menu is zelfs precies hetzelfde, en dat geldt ook voor de opties die je hebt. Dat betekent dat je voorafgaand aan een missie een uitrusting kunt samenstellen. Er zijn een paar nieuwe wapens waar je uit kunt kiezen, maar van iets als een stijfbevroren vis wordt de gameplay niet heel anders. Het opvallendste verschil is dat de Briefcase terug is van weggeweest, zodat je ongezien grotere wapens zoals een sniper rifle mee kunt nemen. Verder is je uitrusting vertrouwd. Je voornaamste uitrustingsstukken zijn een strak gesneden pak, een wurgkoord, een pistool met geluidsdemper en wat muntjes, al heb je bij elk van de onderdelen keuze uit verschillende opties - bijvoorbeeld een lockpick in plaats van de muntjes.

Er zijn minimale verschillen in de gameplay. Zo ben je nu niet de enige die jou kan zien in de spiegels in de game; de vele npc's in de game zien je er ook in. Dat was voorheen anders. Verder is er nu picture in picture, wat ervoor zorgt dat je belangrijke gebeurtenissen elders in het level in een klein venster ziet gebeuren. Van beide vernieuwingen hebben we in de praktijk weinig gemerkt. Van de spiegels niet en van de PiP niet, al komt dat laatste wellicht doordat we altijd zo clean mogelijk proberen te spelen. We maken dus geen onnodige kills en proberen bewusteloze slachtoffers zo goed mogelijk te verbergen. Dat maakt dat we zelden werden gewaarschuwd voor de paniek die elders in een level uitbrak.

Review Hitman 2

Nieuwe missies

De zes missies van Hitman 2 zijn vergelijkbaar (dit is een woord dat nog vaker gaat vallen in deze review) met die uit de voorganger van deze game. Ze hebben allemaal dezelfde heldere, strakke grafische stijl, maar zijn in de meeste gevallen net wat groter en uitgebreider dan in Hitman. Althans, op het eerste level na, dat speelt rond een enkele villa op een strand in Nieuw-Zeeland. Na die korte introductie gaat de game echter los met lekker grote levels. Vooral het level in Mumbai steekt er bovenuit, doordat de makers je hierin het gevoel weten te geven dat je in een drukke stad bent waarin je flink kunt rondzwerven. Maar ook de levels rond het circuit in Miami en in de jungle van Columbia zijn prima uitgewerkt. Ze zijn prettig uitgebreid, met tal van opties voor een geoefend Hitman. Zo kun je de missie in Columbia gemakkelijk volbrengen zonder het grote ondergrondse gangenstelsel te ontdekken. Samen met het level in Mumbai is dit ook het meest afwisselende level. In India tref je van alles aan - van een vuilnisbelt tot een chique wolkenkrabber - en in Columbia zwerf je door een stuk regenwoud, een arm dorp vol hutjes en de luxe villa van een drugsbaron. Enig minpunt in dat laatste level is dat een Hitman die goed zoekt de sleutels van de speedboot en de sportwagen van de baron weet te bemachtigen, maar beide niet willen starten als je ze weet te vinden. Voertuigen besturen zit er dus niet in.

Review Hitman 2

Voor de afwisseling zijn er de missies in Vermont, en in mindere mate de afsluitende missie op het eiland Sgàil. Leuk aan de missie in Vermont is dat je er flink heen en weer wordt gestuurd door een rustieke buitenwijk met allemaal dezelfde villa's waar je niet alleen mensen moet omleggen, maar ook informatie moet verzamelen. Datzelfde geldt overigens voor de missie in India, waar je ook eerst informatie moet zien te verzamelen voor je aan het omleggen van personen kunt beginnen. Het voegt een extra laagje toe aan de gameplay.

De laatste vijf missies van de game laten zien dat de dames en heren van IO Interactive de formule inmiddels geheel in de vingers hebben. Het zijn uitstekende levels waarin het heerlijk zwerven is, op zoek naar de talloze opties die je als Hitman hebt. Welke speelstijl je ook prefereert, er zijn opties genoeg. 'Trigger happy' rondrennen is uiteraard nog steeds niet helemaal de bedoeling, maar er zijn wapens genoeg, mocht je graag schiettuig gebruiken voor je kills. Je krijgt nog steeds strafpunten als je iemand omlegt die niet op je hitlist staat, maar zult onderweg ongetwijfeld een keer iets te veel aandacht trekken en een stapel lijken achterlaten. Dan blijkt overigens ook dat de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders nog steeds niet de sterkste kant van de game is. Het gedrag van de vele gewapende bewakers in de game is niet altijd even logisch en vaak zeer voorspelbaar.

Vijf uit zes

De game wordt pas echt leuk als je de vele alternatieve methodes uitprobeert, en al helemaal als je zo geweldloos mogelijk probeert te spelen. Dat vergt veel geduld, maar het kan: hier en daar wat sluipen, af en toe iemand bewusteloos slaan, en hem of haar vervolgens opbergen in een kast of kist. Vooral bij de personen op je hitlist zijn er veel mogelijkheden. Je kunt ze neerschieten, gif gebruiken of een ongeluk veroorzaken, en in veel gevallen kun je het zo spelen dat iemand anders het vuile werk voor je opknapt. Ook hierbij geldt dat Hitman 2 daarin sterk op zijn voorganger lijkt. Alleen lijkt het dit keer allemaal net iets beter uitgewerkt. De laatste vijf levels zitten allemaal zeer goed in elkaar. Ze laten zien dat de makers de formule inmiddels nog beter in de vingers hebben.

Hoe goed de laatste vijf missies ook zijn, ze zijn ook wat netjes binnen de lijntjes gekleurd. Waar IO Interactive met de laatste missies in de vorige game wat meer durfde te experimenteren, is het hier vooral degelijkheid wat de klok slaat. Hopelijk voegt IO later nog wat extra missies toe waarin het zichzelf iets meer vrijheid gunt. Wat er nu staat is echter een prima basis.

De enige echte dissonant in het geheel is de eerste missie in Nieuw-Zeeland, vooral omdat hij zo kort is. De missie is een echte introductie. Die is wat overbodig, want de game bevat ook al de twee bordkartonnen trainingsmissies die in de vorige game zaten. Die bieden voldoende introductie, waardoor de missie in Nieuw-Zeeland geen meerwaarde heeft.

Review Hitman 2

Blijven spelen

IO Interactive maakt flink wat werk van de herspeelbaarheid van de levels. Uiteraard kun je proberen op een heel andere manier je doel te bereiken. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor die je haast als vanzelf ontdekt als je een missie opnieuw speelt. Los daarvan heeft IO in elk level een aantal Mission Stories ingebouwd. Als je zo hier en daar je oor goed te luisteren legt, kun je uit gesprekken van computergestuurde personen opmaken dat er meer te doen is rond een van de hoofdpersonen in de missie. De Stories bieden steevast een alternatieve manier om dichterbij de mensen op je hitlist te komen. De Stories zijn vaak zeer de moeite waard, niet alleen vanwege het resultaat, maar ook vanwege de manier waarop ze in elkaar steken. Zo is er de Story waarin je een hulpeloze concurrent ongemerkt op weg helpt, en een waarin je in een lijkzak kruipt om van daaruit toe te slaan. En dan zijn er nog de vele opvallende personages waar je de exotische uitrusting van kunt overnemen. De Stories zijn daarmee de voornaamste reden om een missie opnieuw te spelen.

Review Hitman 2

Los daarvan zijn er de inmiddels vertrouwde Contracts waarin spelers opdrachten voor elkaar uit kunnen zetten binnen de zes levels van de game. IO Interactive wil later nog Elusive Targets toevoegen, net als in de vorige game. Ook dat is weer een manier om de levensduur van het geheel op te rekken.

Extra spelvormen

We zijn iets minder te spreken over de twee extra spelmodi die zijn toegevoegd. In Sniper Assassin sta je op ruime afstand van de locatie waar je slachtoffers zich bevinden en kun je ze enkel met een sniper rifle uitschakelen. Daar heb je beperkt de tijd voor. De crux van de spelvorm is dat iedereen op de vlucht slaat als je zomaar wat begint te schieten. Dat kun je voorkomen door te wachten tot je slachtoffer zich op een rustige plek bevindt. Schieten is bovendien tricky omdat je lichtjes beweegt en de afstand ervoor zorgt dat je kogels met enige vertraging inslaan. Vooral personen die in paniek wegrennen zijn daardoor lastig te raken.

Dat het lastig is, is alleen maar goed. Toch is Snipper Assassin lang niet zo leuk als het echte werk, omdat je eigenlijk nauwelijks risico's loopt. Bovendien zijn er maar twee levels, en dat is wat mager. De spelvorm is wel online speelbaar tegen één andere speler. Dat laatste geldt ook voor Ghost Mode, een nieuwe spelvorm waarin beide spelers vijf kills moeten maken. Je ziet je tegenstander als geest in jouw spelwereld, maar zijn daden hebben geen gevolgen in jouw versie van de realiteit. Ghost Mode is best spannend, maar de opzet strookt niet helemaal met die van de rest van de game. Hitman is eigenlijk geen game die je onder tijdsdruk moet spelen. Haast maken bij het omleggen van tegenstanders maakt de activiteit er niet leuker op, doordat ruimte voor creativiteit ontbreekt. Aan de campagne, de Mission Stories, de Elusive Targets en de Contracts heb je echter genoeg. Daar kun je bovendien lang mee vooruit.

Tot slot probeert IO Interactive van Hitman een platform te maken. Als je de Hitman uit 2016 bezit, zie je de levels vanzelf in Hitman 2 opduiken, zodat je ze van daaruit kunt starten. Sympathiek, al vragen we ons af hoe dat gaat als de Denen aan de engine gaan sleutelen. Zijn de oude levels dan nog steeds speelbaar? En hoe zit het als je enkel de game uit 2016 bezit? Mocht IO besluiten gratis content aan de game toe te voegen, wie kan die dan spelen? Dat zijn vragen waar we nog geen antwoord op hebben.

Review Hitman 2

Wie kritisch kijkt, ziet in Hitman 2 een game die zeer sterk lijkt op zijn voorganger uit 2016. Grafisch is er niets veranderd, de menu's zijn zelfs identiek aan die in 2016. Los daarvan ziet de game er nog steeds goed uit. Het is geen Battlefield V, maar de game voldoet nog steeds aan de hedendaagse maatstaven. Wie kritisch blijft kijken, ziet een game die wat veilig aanvoelt. IO borduurt volledig voort op de weg die het in 2016 is ingeslagen. De opzet van de game is nauwelijks anders en de verschillen die er in gameplay zijn, voegen weinig toe. Van spelvormen als Sniper Assassin en Ghost Mode worden we niet enthousiast.

Toch is Hitman 2 een prima game, omdat uit deze nieuwe versie blijkt hoe goed de Deense studio de formule inmiddels in de vingers heeft. Als je de intro in Nieuw-Zeeland even buiten beschouwing laat, bevat de game vijf missies die bij de beste in de hele serie horen. Ze zijn niet heel avontuurlijk, maar wel zeer uitgebreid en bieden talloze mogelijkheden waar een beetje Hitman van gaat watertanden. Bovendien vormt de game de basis voor een platform waarop kan worden voortgebouwd met extra Elusive Targets, extra Contract en hopelijk ook extra missies. Al met al is Hitman 2 dus niet verrassend, maar het bevat wel precies de missies die we van de Deense studio verwachten.

Eindoordeel

Uistekende missies

Herspeelbaarheid