Final Fantasy XV Preview

  • Geplaatst op
  • Door Chris van Breda
  • 0
Final Fantasy XV Preview

Final Fantasy vormt een rode draad door ons gaming leven. Blogger Chris weet nog goed hoe het grootste deel van zijn Engele vocabulaire is gevormd door Final Fantasy 4 en hoe hij bij de gamesspeciaalzaak stond om zijn Super Nintendo met de meest zeldzame games in te ruilen tegen een Playstation met Final Fantasy VII en een memorycard…wat natuurlijk gelukt is!

 

De afgelopen jaren zijn we wel wat teleurgesteld op FF gebied. Deel XIII was niet wat we ervan hadden verwacht en omdat we helemaal geen tijd hebben voor een tijd slurpende MMO, hebben we deel XIV ook maar links laten liggen. Weet Final Fantasy XV ons geloof in de serie te reanimeren?

 

Het koninkrijk Lucis heeft als enige land nog een crystal die ze van kracht voorziet.
 

Crystals versus technology

Zoals we gewend zijn van Final Fantasy, schotelt dit vijftiende deel ons weer een prachtige wereld voor, waarin deze keer magie en technologie lijnrecht tegenover elkaar staan. Het keizerrijk van Niflheim gebruikt technologie om angstaanjagende wapens te maken, waarmee het al een groot deel van de wereld van Eos heeft veroverd. Alleen het koninkrijk Lucis weet nog fier tegenstand te bieden, met behulp van hun Crystal, dat koning Regis van Lucis mysterieuze krachten geeft.

Wanneer Niflheim, sluw en listig als ze zijn, een vredesakkoord voorstellen, gaat koning Regis hierop in, maar hij gelooft het toch niet helemaal. Stiekem smokkelt hij zijn zoon Noctis het land uit in de koninklijke patserbak, samen met zijn drie bodyguards. Dat is maar goed ook, want in no-time wordt Lucis veroverd en hoofdstad Insomnia met de grond gelijk gemaakt. Alleen Noctis maakt nu nog een kans om zijn vader te wreken en zijn koninkrijk te redden.

 


De Regalia, Noctis’ auto, is een regelrechte koninklijke patserbak.

 

Boyband, chippendales of bodyguards?

Zo komt het dat je in stijl de wegen van Eos verkent, met je drie al net zo gestylede maten: Gladiolus, Prompto en Ignis (wie heeft die namen bedacht?). Geheel gehuld in zwarte kleding en met zorgvuldig gekamde haartjes, zou het kwartet zo een boyband kunnen starten of kunnen invallen bij de Chippendales. Wij vermoeden dat de overwegend sombere Noctis hier niet voor in is. Daarom besluiten ze toch maar op zoek te gaan naar een manier om Niflheim te verslaan.

Onderweg komen de heren een groot scala aan steden tegen om te verkennen, maar de echte uitdaging ligt op het platteland. Omdat je auto, de regalia, geen vieze bandjes mag krijgen, verken je deze open world ouderwets te voet of per Chocobo. De koddige gele vogel die inmiddels symbool staat voor Final Fantasy.

 

We denken erover een petitie te beginnen om paarden te vervangen door Chocobo’s.

 

Gezellig kamperen in de open world

De open world van FF XV is ontworpen om zoveel mogelijk op een echte, levende wereld te lijken. Naast de tijd die gestaag doortikt (een dag in-game duurt ongeveer een uur), verandert het weer afhankelijk van de gebieden die je bezoekt en heeft het terrein invloed op hoe vlot je kan bewegen. Terwijl je het land afspeurt naar het doel van je quests, is het vooral belangrijk de tijd in de gaten te houden. ’s Nachts komen namelijk de écht rottige beesten tevoorschijn. Het is dan ook verstandiger om je tentje op te zetten. Vergeet de WC-rollen niet!

Kamperen biedt je de kans om eens goed uit te rusten terwijl je maatjes de huishoudelijke taken op zich nemen. Wie had gedacht dat die stoere boys ook een heerlijke curry kunnen maken van wat Marlboro tentakels en Gysahl greens? Bepaalde gerechten geven je boosts voor de volgende dag, zoals hogere weerstand tegen bepaalde aanvallen of meer kracht. Strategisch te kamperen kan zo het verschil betekenen tussen een gevecht winnen of verliezen!
 

Geen gitaar erbij? Amateurs…

 

Active X Battle

Een ander terugkerend element van Final Fantasy is het telkens veranderende battle system. Waar de serie ooit begon met turn-based gevechten, gaat het er nu allemaal wat actiever aan toe. Hoewel het misschien niet direct opvalt als je de demo hebt gespeeld of trailers bekijkt, bevat FFXV een vrij diep gevechtssysteem. We zetten de belangrijkste onderdelen voor je op een rijtje!
 

Naadloze overgangen

zorgen ervoor dat je niet uit de game wordt gehaald. Gevechten spelen zich gewoon af in de omgeving waarin je rondloopt. Daardoor komt het naast brute kracht ook aan op strategisch gebruik van het terrein en hoogteverschillen. En zie je een monster al vanuit de verte staan, dan kun je die van achter besluipen voor een surprise attack. Natuurlijk geldt hetzelfde voor de monsters, dus wees op je hoede!

Manoeuvreren

is een belangrijk onderdeel geworden tijdens gevechten. Zo kun je aanvallen blokken, ontwijken met een snelle dodge en zelfs warpen over het slagveld. Timing is hierbij erg belangrijk. Het bepaalt niet alleen of je aanval of dodge succesvol is, het bepaalt ook welke aanval je precies uitvoert en of je combo’s kan uitvoeren. Daarmee worden de vaardigheden die je gebruikt, net zo belangrijk als de manier waarop je ze gebruikt.


Vooral voor de grotere vijanden is het nodige teamwork nodig…anders loopt het niet altijd goed af.
 

Teamwork

is het sleutelwoord als je de sterkere tegenstanders wil verslaan. Hoewel je maten zelf keuzes maken gedurende de gevechten, krijg je regelmatig de kans om gezamenlijke aanvallen uit te voeren. Welke beschikbaar zijn, is helemaal afhankelijk van de wapens waar je hen mee uitrust, welke abilities ze hebben geleerd en welke monsters je tegenover je hebt.
 

Abilities

leer je in Final Fantasy XV door ability points te verzamelen en deze in te zetten in het ascension grid, een soort skill tree. Iedereen heeft zijn eigen skill tree met abilities in verschillende categorieën. Welke speciale vaardigheden en aanvallen je hier aanleert, bepaalt wat ze doen tijdens gevechten en waar hun krachten liggen. Vooral in het begin is het belangrijk goed te kiezen in welke richting je iedereen wil ontwikkelen, zodat je een uitgebalanceerd team krijgt.
 

Magic

mag natuurlijk niet missen in een Final Fantasy game en deel XV is dan ook geen uitzondering! Deze keer is magie gekoppeld aan voorwerpen, die je net als wapens kan selecteren tijdens gevechten. Behalve dat bepaalde monsters bepaalde zwaktes hebben, zijn de weersomstandigheden ook belangrijk voor de werking van magie. Is het een droge, mooie dag, dan zet je vuurmagie de hele omgeving in lichterlaaie. En vecht je tijdens een stortbui (ons niet gezien!) dan is bliksemmagie extra sterk.

 


Wat hebben we nou gezegd? Niet met vuur spelen, Noctis!

 

Een epische roadtrip

Waarschijnlijk heb je het al wel door: Final Fantasy XV belooft een epische game te worden. De natte droom van iedere roadtripper! Dat mag ook wel, want voor veel fans van de serie is dit dé game waar ze al een jaar of tien op wachten. Laten we dus hopen dat het alle verwachtingen waar kan maken en ons allemaal meesleept in de fantastische wereld van Noctis en zijn consorten. Wil je, net als wij, de magie vanaf dag één ervaren? Zorg dan dat je deze game van tevoren reserveert. Je bent er dan van verzekerd dat je Final Fantasy op de dag van de release ontvangt én je krijgt er ook nog een leuke DLC bonus bij!
 


 

  

 

Chris van Breda

speelt al games sinds zijn handen in staat waren een controller vast te houden. Role Playing Games, platformers en action/adventure games houden hem vooral bezig. Wanneer hij niet schrijft over games, is hij actief in de zorg en andere bedrijfstakken. Bekijk meer van zijn artikelen op www.meerdantaal.nl.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden