FIFA 19

  • Geplaatst op
  • Door Jurian Ubachs (Tweakers)
  • 0
FIFA 19

Op de E3 gaf EA weinig informatie over FIFA 19. Op de Gamescom bleek er gelukkig een stuk meer te vertellen over Ultimate Team, House Rules en The Journey.

Je krijgt maar één keer de kans op een eerste indruk. Toen we FIFA 19 op de E3 voor het eerst konden spelen en de uitgever erover hoorden, waren we sceptisch. EA legde de nadruk enorm op het binnenhalen van de Champions League-licentie. De cup met de grote oren werd over het podium gezeuld en de uitgever benadrukte hoe blij hij was dat de belangrijkste clubcompetitie ter wereld in het spel is opgenomen. Hartstikke leuk, maar over inhoudelijke verbeteringen werd nog nauwelijks iets losgelaten, terwijl dat uiteindelijk veel belangrijker is. Ook een eerste korte speelsessie bood nog niet al te veel interessante informatie, dus moesten we de pijlen op later in het jaar richten.

 

Dat 'later in het jaar' werd dus de Gamescom. Inmiddels had EA Sports al het een en ander verteld over de game, bijvoorbeeld dat er allerlei vernieuwingen toegevoegd zouden worden aan de Kick-Off-modus en dat we een nieuw seizoen in zouden kunnen gaan met Alex Hunter, het hoofdpersonage uit het het eerste deel van The Journey, de verhaalmodus uit FIFA 18. Ook in dat opzicht lijkt FIFA 19 een evolutie van FIFA 18 te worden en geen revolutie. Het wiel opnieuw uitvinden kan natuurlijk ook niet, maar gamers die vinden dat FIFA elk jaar hetzelfde is, zullen in FIFA 19 wat dat betreft niet veel verrassingen vinden.

 

FIFA 19

 

We kennen Alex Hunter en The Journey inmiddels alweer twee jaar. In FIFA 17 debuteerde de verhalende spelmodus van FIFA en zagen we hoe Hunter na een korte uitleenbeurt aan een kleinere club in Engeland uiteindelijk doorbrak bij een club naar keuze. In het tweede seizoen van Hunter, in FIFA 18, maakte hij de overstap naar het buitenland en kwam hij via het Amerikaanse LA Galaxy bij een Europese topclub terecht. De spelmodus bood spelers al meer keuze-opties dan het origineel, maar nog steeds voelde het alsof daar kansen lagen. Uiteindelijk had je als speler niet het gevoel echt invloed te hebben op de carrière van Hunter.

 

EA Sports is het daar niet per se mee eens, maar stipt wel aan dat de game vooral te weinig feedback gaf. Spelers hadden best invloed, maar kregen dat niet altijd mee. Dat is een van de dingen die in het derde seizoen beter moeten gaan. Bij diverse scènes zal het spel nu visueel aangeven welke keuzes van de speler invloed hebben gehad op die scène. Heb je bijvoorbeeld een 'fiery' antwoord gegeven, dan kan de inhoud van een latere scène anders zijn dan als je een andere optie had gekozen. Daarnaast wil EA Sports het verhaal voorzien van meer variatie, door twee nieuwe hoofdpersonages toe te voegen. Alex' zus Kim Hunter en zijn beste vriend Danny Williams zullen ook eigen verhaallijnen krijgen. De drie verhaallijnen zullen elkaar op meerdere momenten raken. Met Hunter in het shirt van Real Madrid, Williams bij Manchester United, en de wetenschap dat FIFA 19 de Champions League-licentie heeft, durven wij wel een gokje te wagen over hoe het derde deel van The Journey zal eindigen.

The Journey hebben we op de Gamescom verder nog niet gespeeld, maar met de andere recent aangekondigde vernieuwing konden we wel aan de slag. EA Sports vond dat de Kick-Off-modus eigenlijk al jaren te weinig is veranderd. In het verleden kon je wel profielen van spelers opslaan en zo onderlinge scores bijhouden, maar die functie was al een tijdje weg. Er is goed nieuws, want dat is een van de zaken die terugkeren in FIFA 19, waardoor je dus een all-time tussenstand kunt bijhouden tussen jou en je vrienden. Dat is echter pas het begin, want er is nog veel meer.

 

FIFA 19 DEMO NU UIT

Wil jij als een van de eerste FIFA 19 spelen dat kan, want de DEMO is nu uit dus wees snel en ervaar de nieuwste uitgave van EA.

 

 

Spelen met de regels

Eigen regels

Onder de Kick-Off-modus vind je nu een nieuwe afslag, genaamd 'House Rules'. Dit is een knipoog naar vriendengroepen die vroeger hun eigen regels hadden. Bij een vriendengroep van ons mocht vroeger bijvoorbeeld niet met een breedtepass voor de goal worden gescoord. Afleggertjes telden niet. Die stipulatie zit niet letterlijk in FIFA 19, maar wel een aantal dingen die erop lijken. Je kunt bijvoorbeeld een potje spelen waarbij alleen kopballen en volleys tellen, of een potje waarin doelpunten gemaakt van buiten het strafschopgebied dubbel tellen. Beide varianten zorgen ervoor dat je FIFA net op een wat andere manier gaat spelen, en dat is altijd leuk.

 

FIFA 19

 

Er zijn ook modi die nog wat ingrijpender zijn. De Survival Mode schrijft voor dat het team dat een doelpunt maakt een speler moet inleveren. Dat levert allerlei nieuwe uitdagingen op, want als je 2-0 voor staat, heb je dus ook maar negen spelers over op het veld. Bedenken wanneer je wilt scoren is dus belangrijk. Het is een leuke toevoeging die minder begaafde spelers een kans geeft tegen spelers van wie ze normaal niet zo snel winnen. In die categorie valt ook de 'No Rules'-variant. In deze variant is de scheidsrechter afwezig en staat er geen enkele straf op het neerhalen van spelers. Het wordt dus een lekker schopfeest, hilariteit gegarandeerd.

Alleen leuk met anderen

De diverse soorten House Rules zorgen zeker voor vermaak, maar het is wel jammer dat de AI zich niet heel anders gaat gedragen. De AI zal niet ineens veel meer overtredingen maken. De reden daarvan is dat EA Sports deze modus heeft bedoeld als modus om met vrienden te spelen. De AI zal in wedstrijden waar alleen kopballen en volleys tellen wel meer met voorzetten werken, maar dan nog is het aan te raden de House Rules-potjes op de bank, samen met anderen, te spelen.

 

 

FIFA 19

 

En verder? Over de carrièremodus werd in Keulen nog niet gesproken, maar over Ultimate Team liet de maker wel al het een en ander los. Spelers zullen voor Ultimate Team in FIFA 19 in eerste instantie een aantal kwalificatiewedstrijden moeten spelen. Deze wedstrijden bepalen je skill rating en daarmee in welke divisie je aan Ultimate Team begint. Elke week kun je je opwerken in je divisie en eventueel promotie naar een hogere divisie verdienen. Ook de manier waarop je je kunt plaatsen voor Weekend League is veranderd. Elke overwinning in Division Rivals levert je nu punten op. Zodra je genoeg punten hebt, kun je ze inwisselen voor een ticket naar Weekend League. Komt dit weekend niet uit? Dan kun je je punten bewaren en ze gewoon volgend weekend of een andere keer alsnog inwisselen. Je hoeft je dus niet meer in de week zelf te kwalificeren voor de eerstvolgende Weekend League. Dat geldt ook voor Weekend League zelf. Als je herkwalificatie hebt afgedwongen tijdens Weekend League, hoef je die niet meteen het eerstvolgende weekend te gebruiken. Een fijne wijziging, vooral voor mensen die het te druk hebben om elke midweek en/of elk weekend vrij te maken voor FIFA.

Meer fysieke duels

Dat velen van hen dat toch gaan proberen, staat eigenlijk al buiten kijf, zelfs al verschilt de gameplay opnieuw niet heel veel van die in de voorganger. Want och ja, we zouden het bijna vergeten, hoe speelt FIFA 19? We zeiden het bij de E3 al: zoals FIFA 18 en dan net een beetje anders. De 50/50-battles zorgen daar met name voor. FIFA 19 kent nog meer focus op fysieke duels. Dat gaat zo ver dat je, door goed het lichaam van een speler te gebruiken, vaak niet eens de knop voor 'staande tackle' meer nodig hebt om een bal af te pakken. De andere vernieuwing in de gameplay, het precisieschot dat je kunt activeren door een tweede keer op de schietknop te drukken, zorgde vooral voor frustratie. Het is lastig om juist te timen, en aangezien normale schoten vaak al goed genoeg zijn, stellen we ons zo voor dat veel gamers de nieuwe optie nooit zullen gebruiken. Het is echter wel typisch iets waar wat meer oefening voor nodig is, dus wie weet kan de uiteindelijk game ons op dit punt nog verrassen

Voorlopige conclusie

FIFA 19 brengt in de Kick-Off-potjes en in The Journey vernieuwingen en verbeteringen met zich mee, zo veel is wel duidelijk. We zijn erg benieuwd naar de verhaallijnen van de beide Hunters en Williams, en dat de game de invloed van de keuzes van de speler duidelijker maakt lijkt ons ook een prima toevoeging. De House Rules gaan gegarandeerd voor hilarische FIFA-avondjes zorgen. Elke variant vraagt om een net wat andere aanpak en andere tactiek, en modi die de manier veranderen waarop je FIFA speelt, moedigen we aan. Ten slotte komen er ook wat handige veranderingen in Ultimate Team op het gebied van de Weekend League. De enige vragen die nog resteren, zijn wat EA met de Career Mode doet en in hoeverre de gameplay lijkt op die van FIFA 18. Om die laatste vraag goed te kunnen beantwoorden hebben we veel meer speeltijd nodig. Voor nu houden we het op 'FIFA 18, maar dan net een beetje anders'. We zijn benieuwd of dat tijdelijke verdict komende maand nog verandert, wanneer we aan de slag kunnen met de volledige versie.

 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden