Fallout - Evolutie van "The Wasteland"

Fallout - Evolutie van "The Wasteland"

Een terugblik op de Fallout serie, niet zozeer een retrospective, als wel een impressie van de features van de vorige Fallout delen. Een must-read als je de vorige delen nooit hebt gespeeld en je wel bent geïnteresseerd in Fallout 4

Een terugblik op de Fallout serie


War…war never changes…
 

…dat zijn de inmiddels beroemde woorden waar iedere Fallout game mee begint. Het neemt je mee in het Fallout universum, waarin de cultuur is blijven hangen in de Amerikaanse jaren 50. Compleet met overdreven reclames van huisvrouwen die zo gelukkig zijn met hun nieuwe koelkast en mannen in de luie stoel met een sigaar en een krantje. De technologie heeft echter niet stilgestaan. Kernenergie heeft zich snel ontwikkeld, waardoor ouderwetse radio’s worden vergezeld door nucleair aangedreven auto’s en energiepistolen.

 

Al dat moois komt echter met een prijs, want in de loop van de 21ste eeuw raken natuurlijke energiebronnen uitgeput. Al snel krijgen Rusland, China en Amerika het met elkaar aan de stok. Met een allesverwoestende atoomoorlog tot gevolg. Terwijl de oppervlakte van de aarde verandert in een ‘nuclear wasteland’, hebben enkele gelukkigen een onderkomen kunnen vinden in ondergrondse bunkers, ‘vaults’ genaamd. De bewoners van die vaults leiden een afgesloten bestaan, zonder veel informatie van de oppervlakte. En dat vinden ze wel best, tot de waterchip het na een jaar of 80 begeeft en er toch iemand de stoute schoenen aan zal moeten trekken.

 

Elke skill maakt verschil

Zo begint de eerste Fallout. Nadat je met een beperkt aantal skillpoints en perks je personage hebt samengesteld, ga je het onbekende tegemoet. Bouw je een personage dat nog geen pistool kan richten, maar iedereen (hopelijk) weet te overtuigen met woorden? Of bouw je een kleerkast die over alles heen walst, maar nog geen volzin weet te formuleren? De keuze is aan jou en is van grote invloed op de manier waarop je de woestenij doorkruist.

 

 

Gelukkig kun je rekenen op hulp, in de vorm van de Pip-boy. Een inmiddels iconische computer die om je pols zit en nauwkeurig alles bijhoudt wat je moet weten. Op zijn eigen ludieke wijze weet dit apparaat je precies te laten zien wat de effecten zijn van de verschillende skills en wapens die je tot je beschikking hebt. Daarnaast houdt de Pip-Boy nog veel meer bij: wat je allemaal bij je draagt, hoe het staat met je reputatie en welke quests je allemaal nog te volbrengen hebt.

 

Radioactieve engerds

Al snel kom je erachter dat de radioactieve woestenij helemaal niet zo leeg is als je zou denken. Behalve de nodige nederzettingen en dorpjes, krioelt het van het nodige gespuis. Van enorme supermutanten en half vergane zombies, tot enorme vuurspuwende mieren en de legendarische Deathclaw. Die laatste doet zijn naam graag eer aan en woorden zijn tegen deze vijanden doorgaans niet zo effectief. Gelukkig zijn de Fallout games ook niet de minste als het op knallen aankomt.

 

 

De Fallout games hebben hun roots in het RPG genre, waardoor de eerste twee delen turn-based zijn. Statistieken bepalen wanneer je aan de beurt bent, hoe groot de kans is dat je de vijand raakt en hoe erg je die verwondt. Met een beperkt aantal actiepunten tot je beschikking, zijn de nodige strategie en voorbereiding geen overbodige luxe. Het kan het verschil betekenen tussen een radioactief hoopje mens of een reputatie als grote overwinnaar van ‘the wasteland’.

 

Eén van de tofste opties in elke Fallout, is om op bepaalde lichaamsdelen te richten. Zo schiet je vijanden met een welgemikte headshot compleet aan gort. En een tactisch geplaatst schot in iemands been levert een kreupele bandiet op waar je niks meer van te vrezen hebt. In Fallout 3 en New Vegas kun je gewoon in real-time schieten, mogelijk gemaakt door de overgang naar 3D-graphics, maar je kan ook kiezen voor een aangepast turn-based systeem. Wat je ook kiest, je statistieken bepalen nog steeds voor een belangrijk deel hoe succesvol je bent.

 

 

Evolutie

Zoals de inwoners van the wasteland op vreemde wijze zijn geëvolueerd, zo is ook Fallout aan de nodige veranderingen onderhevig geweest. De serie begon als een isometrische 2-dimensionale game, waarna in Fallout 3 en New Vegas voor een first-person perspectief is gekozen. Zo reis je in Fallout 1 en 2 nog via een kaart van de ene hotspot naar de andere, terwijl Fallout 3 een geheel open wereld is. Dit geeft je nog meer vrijheid, zonder in de valkuil te vallen van saaie uitgestrekte gebieden waarin niets te doen is. En net als in vorige delen krijg je regelmatig de mogelijkheid om maatjes op te pikken die de zwakke punten van je eigen personage aanvullen. Wees echter wel zuinig op ze. Je komt ze maar één keer tegen en dood is dood. Ook dat is Fallout.

 

Diepgang

Wat elke Fallout game uiteindelijk zo speciaal maakt, is de diepgang. In elk aspect van de games vind je dit terug, zonder dat alles onnodig gecompliceerd wordt. Er is een enorm gebied voor je klaargelegd om te ontdekken. Met in ieder hoekje en gaatje een onverwachte gebeurtenis of een mogelijkheid om de skills van je zelf samengestelde personage aan te wenden.

 

 

Weet je die quests op een slimme manier op te lossen, dan heeft het vaak onverwachte beloningen voor je in petto. Daarbij hoef je lang niet altijd de brave hendrik uit te hangen, soms los je iets echt goed op door flink hard te zijn. Dit draagt bij aan je reputatie en kan directe gevolgen hebben voor de manier waarop latere quests zich ontvouwen. Elke Fallout game kan je dan ook uren zoet houden. En heb je ‘m uitgespeeld? Dan begin je gewoon nog een keer met een nieuw personage.

 

Ontdek een nieuwe woestenij

Fallout 4 belooft net als zijn voorgangers een onvergetelijke game te worden. Dit vierde deel speelt zich af aan de oostkust van Amerika, waar je 200 jaar na de allesverwoestende nucleaire ramp uit vault 111 tevoorschijn. Vergezeld door je trouwe viervoeter Dogmeat mag je eropuit om de woestenij te verkennen en een eigen nederzetting op te bouwen. Doe je het goed? Dan trek je de nodige bewoners aan, die je ongetwijfeld moet zien te beschermen van een nieuwe kwade macht die het slechtste met je voor heeft.

 

Ook in Fallout 4 is de samenstelling van je personage bepalend voor het verloop van de game en de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Als je dat combineert met de zwarte humor die we van de serie gewend zijn én de mogelijkheden die de nieuwe consoles bieden, kom je uit op een game die eigenlijk niet kàn teleurstellen. Doe jezelf dus een plezier en pre-order Fallout 4 nu meteen voor jouw Playstation 4, Xbox One of PC. Op die manier ben je op 10 november zeker van een exemplaar. Je weet immers nooit wanneer de bom valt!


Chris van Breda

Chris van BredaChris van Breda speelt al games sinds zijn handen in staat waren een controller vast te houden. Role Playing Games, platformers en action/adventure games houden hem vooral bezig. Wanneer hij niet schrijft over games, is hij actief in de zorg en andere bedrijfstakken. Bekijk meer van zijn artikelen op www.meerdantaal.nl.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden