Fallout 4 - Review

Fallout 4 - Review

We zijn er allemaal door gefascineerd: Post-apocalyptische verhalen waarin de aarde is verwoest. Vaak door ons eigen menselijk falen. Er zijn dan ook genoeg games, films en boeken over dit onderwerp. Er is één gameserie die met name in hoog aanzien staat binnen het genre: Fallout. Deze post-apocalyptische wereld met een twist is verwoest door kernbommen, waardoor er van veel beschaving niet meer te spreken is en de meest vreemde (en gevaarlijke) gemuteerde wezens rondlopen. Met de release van Fallout 4, mogen we wederom een weg vinden in ‘The Wasteland’. Kan Fallout 4 de naam van de serie eer aan doen? Je leest het hier!

Let op, hier staan spoilers over het begin van de game. Wil je hier voor je gaat spelen nog niets over weten, sla dan deze eerste alinea over!!

200 jaar na de bom

Fallout 4 begint bij jouw familie in de badkamer, waar je het standaard gezicht van je karakter naar hartenlust kan vervormen. De rustige morgen verandert al snel in een nachtmerrie, wanneer het luchtalarm afgaat.. Samen met je gezin, je vrouw en zoon Shaun, weet je ternauwernood te vluchten naar de dichtstbijzijnde Vault. Eenmaal daar aangekomen krijg je te horen dat dit één van de meest geavanceerde Vaults is. Hoe geavanceerd vind je al snel uit, als je zonder jouw medeweten word gebruikt als proefkonijn en voor de komende 200 jaar word ingevroren. In de tank tegenover je vind je je vrouw, die het niet heeft overleefd en je zoon is verdwenen. Wat is er gebeurd en hoe lang ben je ingevroren geweest? Je zult de relatieve veiligheid van de Vault moeten verlaten om antwoord te krijgen op die vragen.

Het is na 200 jaar nog altijd een rotzooi in de Commonwealth.

Ster van de show

The Wasteland, in Fallout 4 de Commmonwealth genaamd, is de ster van de show. En dat weet ontwikkelaar Bethesda maar al te goed. Het is dan ook een enorm kippenvelmoment wanneer je de Vault verlaat en op een stralende dag je eerste stapjes in het verwoeste landschap zet. Dat gevoel voor presentatie vind je terug in de hele game. Dat begint al tijdens de installatie, die toch wel een half uur in beslag neemt de eerste keer dat Fallout 4 opstart. Gelukkig wordt deze tijd goed benut met geniale filmpjes die op grappige wijze de verschillende attributen van je karakter uitleggen. Deze attributen, die samen S.P.E.C.I.A.L. spellen, bepalen de manier waarop je speelt en welke vaardigheden je tijdens de game kan verkrijgen. Iedere keer dat je een level-up gaat, mag je een nieuwe skill uitkiezen. Welke je kan kiezen, is afhankelijk van het aantal punten dat je in de verschillende attributen hebt zitten. Het aantal punten is beperkt, dus bedenk goed wat je wil!

Dit verlaten benzinestation is de eerste plek waar je wapens en andere items kan craften.

Een herenigd Commonwealth?

Je avontuur begint met de zoektocht naar je zoon, maar neemt al snel grootsere vormen aan, wanneer je een groep kolonisten tegenkomt. Samen met hen bouw je je vroegere woonplaats weer op en door de gehele Commonwealth doen er kolonisten met je mee. Na 200 jaar is er eindelijk iemand die meer voor elkaar krijgt dan hier en daar een golfplaten hutje te bouwen. Natuurlijk gaat alles niet van een leien dakje. Al snel blijkt dat er meer speelt in de Commonwealth dan je in eerste instantie denkt en het zou best kunnen dat Vault-Tec en zelfs jouw zoon daar meer mee te maken hebben.

Overal wat te ontdekken

Langzaam maar zeker krijg je steeds meer opdrachten en dring je dieper door in de Commonwealth. Terwijl je geniet van de spectaculaire panorama’s, stuit je iedere paar minuten op een interessante locatie, waar je iets meer leert over de Commonwealth en de oorlog 200 jaar geleden. Hoewel het doorkruisen van de Commonwealth hierdoor erg leuk is, valt er op de locaties zelf soms maar weinig te doen. Meestal is er goeie loot te vinden, maar te vaak komt het neer op gewoon schieten van het nodige gespuis. Zo wordt er steeds minder beroep gedaan op je overredingskracht om netelige situaties het hoofd te bieden. In de gevallen dat dit wel zo is, heb je de situatie meestal wel heel snel opgelost, terwijl je in de oudere Fallout games met uitgebreide en vaak grappige dialogen te maken kreeg.

Ook met menig robot kun je een goed gesprek onderhouden.

Gelukkig  maakt de lekkere gunplay een hoop goed. Om alle tegenstand het hoofd te bieden heb je deze keer de beschikking over een groot arsenaal aan wapens, dat je met een uitgebreid craftingsysteem naar je eigen smaak kan aanpassen. Door overal waar je komt rotzooi op te rapen, verzamel je onderdelen die je in je werkplaats kan benutten om je wapens en bepantsering te verbeteren. Daarnaast kun je knutselen aan je eigen Powerarmor. Dit krachtige pantser was in de vorige Fallout games vaak gereserveerd tot ergens tegen het einde van de game. Nu kun je er al snel mee aan de slag. Daar staat wel tegenover dat het wat minder sterk is gemaakt, vooral doordat het gebruik een hoop energie kost. En dat is natuurlijk schaars in streken waar ze nu nog steeds op een vuurtje verwarmde opwarmmaaltijden van voor de oorlog eten.

Met het V.A.T.S. systeem kun je gericht mikken op je tegenstanders, wat ze zo een arm of been kan kosten.

Tientallen uren zoet

Na een paar uurtjes fallout 4 spelen, ben je ongetwijfeld verloren in de gamewereld. Er is zoveel te doen en er zijn zoveel dingen die je aandacht trekken, dat je tientallen uren nodig hebt om zelfs maar een deel van de kaart te verkennen. Dan nog kun je gemakkelijk iets over het hoofd zien. Het is dan ook verfrissend om te merken dat niet alles voor je wordt uitgestippeld, maar dat je werkelijk zelf op onderzoek uit moet en je nieuwsgierigheid volgt als je in de verte iets ziet. Grote kans dat je onderweg daar naartoe al iets anders bent tegengekomen.

Fallout 4 heeft zeker wat tekortkomingen met, zoals we van eerdere Bethesdagames gewend zijn, hier en daar een bug en wisselende graphics. Terwijl de Commonwealth werkelijk prachtig is om te zien, zijn karakters soms wat lelijk en vreemd geanimeerd. Dit alles is de game echter vergeven door de enorme, interessante gamewereld die voor je klaar is gezet. Wil je daar de tijd insteken, dan is Fallout 4 een no-brainer.

Pluspunten

Enorm gebied om te ontdekken

Uitgebreid craftingsysteem

Prachtige landschappen en muziek

Tientallen uren gameplay

Minpunten

Grafisch niet altijd up-to-date

Dialogen hadden uitgebreider gekund

Game-Outlet adviseert…

…om Fallout aan te schaffen als je fan bent van Fallout en Skyrim.

…van tevoren goed te kijken wat voor karakter je wil maken.

…jezelf te verliezen in de uitgestrekte wereld van Fallout 4.

Chris van Breda

Chris van BredaChris van Breda speelt al games sinds zijn handen in staat waren een controller vast te houden. Role Playing Games, platformers en action/adventure games houden hem vooral bezig. Wanneer hij niet schrijft over games, is hij actief in de zorg en andere bedrijfstakken. Bekijk meer van zijn artikelen op www.meerdantaal.nl.