F1 2019 - Review

F1 2019 -  Review

Hoewel F1 2019 niet over VR beschikt en in veel lijkt op zijn directe voorganger, zijn we erg te spreken over het spel. Codemasters heeft op diverse plaatsen leuke nieuwe features toegevoegd. De komst van de Formule 2-auto's zorgt voor een ander rijgevoel dan wat je in de bekende F1-wagens ervaart. De nieuwe, meer verhalende insteek van de carrièremodus komt niet helemaal uit de verf, maar zit ook niet echt in de weg.

Met de komst van de nieuwe manier van het organiseren van Leagues en de mogelijkheid om een eigen pak en eigen livery te maken voor je auto, is de multiplayertak van het spel duidelijk verbeterd. Daarnaast is ook de komst van het e-sportsportaal handig, al missen we verbeteringen in de manier waarop e-sportsraces in beeld worden gebracht. Buiten deze nieuwe onderdelen blijft de basis uit de voorgaande jaren overeind. Al met al maakt dat F1 2019 toch weer tot een erg fijne game.

 

Wat. Een. Race.

En wie nu niet meteen weet waar we het over hebben, doet er wellicht goed aan deze review te laten voor wat hij is. F1 2019 is en blijft immers primair een game voor Formule 1-fans, en als je de hoogste autosportklasse leuk vindt, moet je toch aardig onder een steen hebben gelegen als je niet weet wat er zondag in Oostenrijk is gebeurd. We hebben het natuurlijk over de fenomenale race van Max Verstappen, die zijn tweede plaats op de grid in rook zag opgaan bij de start, maar er alsnog in slaagde de Grote Prijs van Oostenrijk te winnen. Dit uiteraard tot vreugde van de duizenden fans in het oranje, die Verstappen voor het tweede jaar op rij op de Red Bull Ring zagen winnen .

 

 

Het behoeft waarschijnlijk geen uitleg dat je het kunststukje van Max zelf kunt nadoen in F1 2019. De jaarlijks verschijnende racegame van Codemasters dankt zijn meerwaarde voor een belangrijk deel aan wat je een data-update zou kunnen noemen. De auto's krijgen een nieuw uiterlijk, de kalender verandert en de samenstelling van teams en coureurs wordt ook steeds gewijzigd. Daarmee verandert er niet per se iets aan de game zelf, en juist dat is de laatste jaren een punt van kritiek voor de F1-games. Dat de nieuwe namen erin zijn opgenomen is leuk, maar als je niet het gevoel hebt een nieuwe game te spelen, is dat een wat karige oogst.
 

Weber en Butler

Om de F1 te bereiken, hoef je echter geen heel F2-seizoen door te spelen. De carrièremodus volgt namelijk jouw verhaal als aanstormend talent en pikt er daarbij enkele cruciale momenten in het seizoen uit. Op die momenten vecht je met je rivalen Lukas Weber en Devon Butler om het kampioenschap. Hierna ben je klaar voor de stap richting de koningsklasse, waarbij Weber en Butler met je meegaan. Zij komen in concurrerende teams terecht en blijven gedurende het verloop van je carrière ook je rivalen. Dat klinkt leuk, maar het ging ons vrij snel vervelen. Mediavragen als 'hoe vind je het om het podium te delen met je teamgenoot uit de F2?' vallen in de game al snel in herhaling. Bovendien vinden we het leuker om tegen het gekende F1-veld te rijden. Door de komst van Weber en Butler vielen in ons geval Bottas en Gasly weg uit het startveld, en zeker aan één van die twee mis je best iets.

 

Aardige oplossing

Nog even terug naar de carrièremodus, want dat blijft een van de belangrijkste spelmodi in de game. Met iets meer focus op het verhaal en nog wat meer sfeervolle beelden rond de races die voor extra aankleding zorgen, trekt Codemasters de lijn van de laatste jaren door. We doelen dan op de beelden vanaf de paddock, het podium, en dat soort zaken: meer beleving om de races heen. Dat is jarenlang een zwak punt van de F1-games geweest, maar het wordt steeds beter en leuker. Daarnaast weet de carrièremodus van dit jaar twee pijnpunten van vorig jaar aan te pakken. Ten eerste kun je de Vrije Trainingen nu simuleren, waardoor je zonder zelf te rijden toch een deel van de ontwikkelingspunten kunt verdienen. Dat scheelt, want het afwerken van de oefenprogramma's gaat na verloop van tijd aanvoelen als werk. Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling, dus is dit een aardige oplossing.

Het zorgt ervoor dat je je kunt blijven ontwikkelen, en daarin ligt een andere verbetering. We hadden namelijk het idee dat de 'wear & tear' dit jaar beter te beteugelen is via research & development. We klaagden er bij vorige games over dat het onmogelijk leek om een seizoen af te maken met de voorgeschreven motoren en versnellingsbakken. Dit keer merkten we echter al snel verschil in hoe snel de onderdelen aftakelden, zeker toen we al aardig wat punten hadden geïnvesteerd in de ontwikkeling van meer betrouwbaarheid. Dit kán natuurlijk toeval zijn. Codemasters heeft geen grote veranderingen in het R&D-systeem gecommuniceerd, maar het viel ons in positieve zin op.

 

Focus op e-sports

De focus op e-sports komt in de eerste plaats terug in een speciaal voor fans ontworpen menu waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-sports worden bijgehouden. Via dit portaal kan de F1 Esports League makkelijk worden gevolgd, kunnen highlights worden bekeken en kunnen talenten proberen zich te kwalificeren voor races, om zo wellicht zelf ook een rol te gaan spelen in de e-sportstak van F1 2019. Prima natuurlijk, al is het wel jammer dat deze focus niet zichtbaar lijkt te zijn in andere delen van de game. Zo lijkt de game nog steeds betere tools voor regie te ontberen, wat het in beeld brengen van online races flink had kunnen helpen. Hier lijkt Codemasters dus nog wel iets te kunnen winnen.

 

Conclusie

Codemasters heeft met F1 2019 naar behoren gepresteerd. Dat wil zeggen dat de game flink wat content biedt en genoeg vernieuwingen bevat om het voor F1-fans de moeite waard te maken. Natuurlijk voelt het spel tijdens het rijden van een F1-wagen niet héél anders aan dan zijn voorganger, maar dat is uiteraard een beetje logisch. De komst van F2-wagens biedt die andere rij-ervaring desgewenst wel. De nieuwe features op het gebied van multiplayer en e-sports zijn fijn en in de carrièremodus is er meer aandacht voor wat er naast de baan gebeurt, met een doorlopende rivaliteit tussen de speler en twee andere fictieve personages. Dat voegde voor ons niet bijzonder veel toe. De grafische stap is er weer, al is het jammer dat Codemasters voor het zoveelste jaar op rij geen vr-ondersteuning in de game heeft zitten. Met multiplayer-features als het kunnen aanpassen van je livery toont Codemasters aan wel degelijk te luisteren naar de community. Dat maakt het des te jammer dat de feature die het meest, langst en hevigst gewenst is, nog steeds schittert door afwezigheid. Dat mag de pret echter ook weer niet helemaal drukken. Wat er wel is, doet het prima, zoveel is duidelijk.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden