eFootball PES 2020 - Review

eFootball PES 2020 - Review

Wat maakt een voetbalgame goed? Is het de hoeveelheid kloppende teams en stadions? Is het de aanwezigheid van een spelmodus die je het hele jaar weet te vermaken? Gaat het om zo mooi mogelijke beelden, zodat je het idee krijgt naar echt voetbal te kijken? Of moet de gameplay in algemene zin zo realistisch mogelijk zijn?

Nee. Geen van al die onderdelen zijn de 'zilveren kogel' die de strijd der footies kan beslissen. Wat wel? Lekkere momenten. Stukjes van enkele seconden achter elkaar, niet eens meer dan dat. Het kan een perfecte kapbeweging zijn, een schitterende steekbal of heerlijk positiespel. Een wippertje nét over de al glijdende keeper. Een stiftje in de verre hoek. Een doelpunt gescoord met een hakje achter het standbeen langs. Het zijn dat soort momenten die het spelen van een voetbalgame leuk maken. Dan kan er nog zo veel mankeren aan een game, maar als je veel van dat soort momenten kunt creëren, zit je goed. En dus zit eFootball PES 2020 goed.

Positie van de bal ten opzichte van je lichaam

In PES 2020 is dat wat de rechter thumbstick doet als je in balbezit bent. Je geeft er min of meer de positie van de bal ten opzichte van het lichaam van je eigen speler mee aan, en kunt het zo dus gebruiken om de bal weg te houden bij verdedigers, maar ook schijnbewegingen beginnen vanuit een bepaalde positie van de bal. Met de rechter thumbstick een kant op dreigen, om vervolgens met de linker thumbstick en de sprintknop samen de andere kant op de gaan, zorgt voor een explosieve versnelling die verdedigers op het verkeerde been kan zetten en dus een kans kan opleveren.

Spelers beter maken in MyClub

Online zijn er ook diverse spelmodi die je bezig kunnen houden en daarvan is MyClub nog steeds de belangrijkste. De tegenhanger van FIFA's Ultimate Team blijft dappere pogingen doen om uit de schaduw van de concurrent te komen, maar slaagt daar niet echt in. Wel leuk is dat je in de versie van dit jaar in eerste instantie relatief lage versies van goede speler oppikt. Die spelers kun je dan trainen en upgraden, waardoor ze langzaam beter worden. Het is daarnaast ook mogelijk om speciale versies van spelers te scoren, zoals spelers uit het Team van de Week. Zo bouw je langzaam een steeds beter team op, waarmee je je dan kunt opwerken in hogere divisies.

Op sommige vlakken is PES 2020 een van de beste voetbalspellen ooit. De tragere gameplay biedt, mede dankzij de nieuwe dribbelsystemen, verbeterde ai en prachtige animaties, meer realisme dan ooit. Het is leuk om steeds meer van de wapens die het spel biedt te leren gebruiken en het levert voldoening op als je de gaatjes in een verdediging uiteindelijk weet te vinden en uit te buiten. De rariteiten die je in de gameplay tegenkomt doen daar echter wel afbreuk aan. Buiten het voetbal zelf om ontbeert PES 2020 wat vernieuwing. MyClub en de Master League doen min of meer hetzelfde als voorgaande jaren. Op grafisch vlak schroeft de game de lat omhoog als het gaat om animaties van voetballers: nooit eerder zagen we voetballers in een game op een realistischere manier bewegen dan in PES 2020. Het is jammer dat de prima beelden gepaard gaan met tegenvallende audio, zowel wat het publiek betreft als het commentaar.