Battlefield V - Review

Battlefield V - Review

Van 'de twee grote shooters' was Battlefield twee jaar geleden de eerste die weer eens de geschiedenis in dook.

Verkiest kwaliteit boven kwantiteit

Van 'de twee grote shooters' was Battlefield twee jaar geleden de eerste die weer eens de geschiedenis in dook. Ooit verschenen schietspellen met de oude wereldoorlogen als thema vrijwel jaarlijks, maar die tijd ligt ver achter ons. Met Battlefield 1, Call of Duty: World War II én de op handen zijnde release van Battlefield V worden liefhebbers van schieten met ouderwets wapentuig in een historische setting echter op hun wenken bediend. Daarbij komt nog dat Battlefield V de eerste game wordt die die historische setting combineert met een maar al te actuele hype, want met 'Firestorm Royale' zullen we zien hoe battle royale eruitziet met de Tweede Wereldoorlog-gameplay van Battlefield V.

Battle royale in maart

Dat klinkt hartstikke interessant, maar er is een 'maar'. Anders dan Call of Duty: Black Ops 4, dat met de Blackout-modus een sterke en leuke battleroyale-modus beschikbaar had bij introductie, mist Battlefield V bij zijn release de modus waar door zo veel gamers naar wordt uitgekeken. In plaats daarvan voegt DICE de spelmodus in maart aan de game toe, als onderdeel van het hoofdstuk Trial by Fire dat als derde hoofdstuk (lees: dlc) aan het spel toegevoegd zal worden. Het goede nieuws is dat dat hoofdstuk, evenals de twee hoofdstukken daarvoor, gratis te downloaden zullen zijn.

Dat is een voordeel ten opzichte van de vorige Battlefield-games waarbij extra content altijd werd verkocht of in de vorm van een Season Pass aan de game toegevoegd kon worden. Het past in een nieuwe strategie die Electronic Arts en DICE omschrijven als een 'live service', wat inhoudt dat je niet 'gewoon' een game koopt, maar een service in huis haalt die doorlopend voor vernieuwing moet zorgen. Dat begint in december met het eerste hoofdstuk, genaamd Overture. Deze uitbreiding voegt een nieuwe map aan Battlefield V toe, alsmede een 'practice range' waar spelers kunnen oefenen met vliegen, rijden en schieten. Belangrijker is dat het ook een nieuwe 'War Story' toevoegt in de vorm van 'The Last Tiger', waarin je als speler commandant bent van Tiger Pantser 237. Na Overture voegt het tweede hoofdstuk, Lightning Strikes, onder meer een nieuwe Grand Operation en de coöperatieve spelmodus Combined Arms aan de game toe. Vervolgens is het dus de beurt aan Trial by Fire, met onder meer battle royale, een nieuwe locatie en een nieuwe spelmodus.

We hebben in de opsomming hierboven niet eens alle onderdelen van de drie nog toe te voegen hoofdstukken genoemd, dus het moge duidelijk zijn Battlefield V gamers in de maanden na release zal voorzien van voldoende extra content. De automatische conclusie is echter wel dat er nu, bij introductie van de game, nog best veel mist. In de wetenschap dat Black Ops 4 een veel minder leuke game zou zijn geweest zonder Blackout kun je je afvragen of DICE en EA er verstandig aan doen om de voor velen interessantste spelmodus zo lang achter te houden. De verklaring? Het lijkt ons plausibel dat DICE nog hard aan Firestorm werkt en het kleine halfjaar dat tussen de release van Battlefield V en de introductie van de spelmodus zit nog erg goed kan gebruiken. Dat wordt dan verpakt als 'contentstrategie' en levert een goed verhaal op, maar je kunt het ook zien als een game die bij release nog niet helemaal klaar is en in de loop van de komende maanden nog wordt afgemaakt. Hoe dan ook, dat al die content niet los verkocht wordt maar gewoon gratis wordt toegevoegd, maakt dat het ons onderaan de streep niet zo veel uitmaakt. Het is wel iets om je bewust van te zijn, mocht je overwegen om Battlefield V aan je collectie toe te voegen.

Variatie en Battlefield-gameplay in War Stories

Op de vorige pagina hebben we voornamelijk besproken wat er momenteel nog niet in Battlefield V zit, en dat is natuurlijk raar voor een review. Laten we daarom vooral snel doorgaan met wat er wél in de game zit. Aangezien we dus nog op de coöperatieve spelmodus en op battle royale wachten, laat Battlefield V zich voor nu simpelweg opdelen in singleplayer en multiplayer. De singleplayer is op dezelfde manier ingestoken als die van Battlefield 1. Dat betekent dat er geen overkoepelend verhaal is en dat je een aantal kortere verhalen doorspeelt, met steeds een ander hoofdpersonage. In Battlefield 1 werkte dat goed, dus heeft DICE deze strategie voor Battlefield V behouden.

In het aanbod dat bij release beschikbaar is vind je vier onderdelen. Het eerste, de proloog, bevat wel wat korte stukjes gameplay, maar is eigenlijk meer bedoeld als sfeervolle introductie dan als echte War Story. Wel roept de proloog vragen op. Je komt namelijk op plekken en locaties die nu nog niet in het spel zijn terug te vinden. Gaan we die locaties nog in dlc terugzien, of zijn ze echt alleen voor de proloog gemaakt? De tijd zal het leren.

Battlefield V

Na de proloog heeft de speler vrije keuze uit een van de drie War Stories die Battlefield V biedt. Die verhalen lopen allemaal behoorlijk uiteen, zowel wat de hoofdpersonages en setting betreft, als met betrekking tot de gameplay. In Nordlys speel je bijvoorbeeld als een jonge vrouw die namens het Noorse verzet op onderzoek gaat naar wat de Duitsers voor geheimzinnigs aan het doen zijn in een fabriek in de buurt. De omgeving is besneeuwd, dus het is wel handig dat hoofdpersonage Solveig ski's bij zich heeft waarmee ze gemakkelijk grote stukken over sneeuw en ijs kan overbruggen. Vaker dan dat is ze echter aan het sneaken. Het levert behoorlijk grote voordelen op als je niet het volledige Duitse bataljon dat in en om de fabriek is gelegerd hoeft te bevechten. Slim en geruisloos te werk gaan lijkt hier het devies.

Senegalese 'tirailleur'

Daal je af naar het zuiden van Frankrijk, dan ziet het plaatje er heel anders uit. Hier speel je als Senegalese 'tirailleur' en word je ingezet om te helpen bij de bevrijding van Frankrijk, maar dan vanuit het zuiden. De omgeving kleurt vooral rood en bruin, ten teken dat de herfst is aangebroken in het najaar van 1944. Als tirailleur krijg je de taak om een door de Duitsers bezet kasteel aan te vallen. Hier kun je een stealth aanpak wel vergeten. Je komt midden in een heftig gevecht terecht waarbij onder meer wat zwaar artilleriegeschut moet worden uitgeschakeld en verschillende Duitse tegenaanvallen overleefd moeten worden. In Tirailleur is de strijd dan ook op zijn heetst.

In Under no Flag benader je de actie weer van een andere kant. Deze missie heeft een wat meer open karakter waarbij je als speler redelijk vrij bent om een route en aanpak te kiezen. Dit keer speel je met een van twee Britse criminelen die door de Engelsen in de oorlog werden gegooid om hun straf op een alternatieve manier uit te zitten. Ze hebben als missie een klein vliegveld in het noorden van Afrika onschadelijk te maken, het liefst met de aanwezig zijnde Duitse vliegtuigen erbij. De basis is vrij open en er leiden meer wegen naar een succesvolle afronding. Leuk in deze War Story is dat er wat voertuigen aanwezig zijn waar je ook gebruik van kunt maken. Hier komt goed naar voren wat DICE met de singleplayer-kant van Battlefield V heeft willen doen. Het wil er de gameplay van de multiplayer meer in naar voren laten komen.

Bescheiden aanbod

De proloog en drie War Stories vormen samen een onderhoudend, maar toch wel wat bescheiden singleplayer-aanbod. We hebben het idee dat Battlefield 1 bij introductie net iets meer content had op dit vlak. Battlefield V profiteert weliswaar van de nog komende gratis War Story, maar mochten er gamers zijn die vooral de singleplayer leuk vinden, dan is Battlefield V waarschijnlijk niet hun game, ook al zijn de War Stories gevarieerd en stuk voor stuk leuk om te spelen.

Battlefield V

Grand Operations blijven het hoofdmenu

Dat Battlefield V om de multiplayer draait, is een understatement. Het is eigenlijk wel grappig dat juist Battlefield nog steeds traditionele singleplayer-content biedt en Call of Duty niet. 'CoD' is immers juist begonnen met alleen een singleplayer, terwijl Battlefield ooit alleen maar multiplayer had. Die herkomst is nog steeds wel merkbaar, want hoewel er dus wel singleplayer is, zit het gros van de content - en daarmee het merendeel van de tijd die je spendeert aan Battlefield V - in de multiplayer. Op het eerste gezicht zul je daar niet al grote veranderingen in vinden ten opzichte van Battlefield 1. Nog steeds speel je met name potjes van 32 tegen 32, en globaal gaat dat gepaard met hetzelfde soort potjes dat je in dat spel ook speelde.

Lange, spectaculaire potjes

Wat betekent dat? Om te beginnen: een grote rol voor de Grand Operations en Conquest. De aloude strijd om de vijf of meer vlaggen is de meest traditionele en bekende spelmodus in elke Battlefield-game, en hij blijft ook dit keer weer lekker om te spelen. Daarnaast zijn de in Battlefield 1 geïntroduceerde Grand Operations goed voor de langste en meest uitgebreide potjes. Hier worden meerdere potjes aan elkaar geplakt, om zo het idee van een complete operatie te krijgen, met meerdere veldslagen en een verloop dat beïnvloed wordt door hoe beide teams het ervan af weten te brengen. Het leuke is dat er in diverse Grand Operations een heel aardige afwisseling tussen grote en kleinere veldslagen zit, wat de dynamiek van het gevecht steeds verandert.

Battlefield V

Om nog maar even bij overeenkomsten tussen Battlefield 1 en Battlefield V te blijven: ook de afwisseling in maps is een sterk punt, misschien zelfs wel sterker dan in 'BF1'. Van de besneeuwde bergtoppen van 'Fjell' in Noorwegen beland je zomaar in het Franse dorpje Arras, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog het strijdtoneel was van een van de eerste grootschalige tankgevechten uit de geschiedenis. De map 'Twisted Steel' laat zich kenmerken door een gigantische brug die centraal op de map is te vinden. Daarbij trekt de frontlinie in het steeds opschuivende gevecht langzaam van de ene naar de andere zijde van de stalen kolos. In Afrika is een militair vliegveld het strijdtoneel, terwijl Devastation spelers meeneemt naar Rotterdam.

Rotterdam voor en na het bombardement

Met Rotterdam is de voor Nederlanders meest interessante map genoemd. We konden op de Gamescom al kennismaken met de 'Conquest-versie' van Devastation en speelden tijdens een recent review-evenement in Stockholm ook de Grand Operation die erbij hoort. Hoewel de stad herkenbaar oogt en Nederlandse tekst te zien en af en toe te horen is, houdt de historische accuraatheid daar wel ongeveer op. In de straten van de havenstad nemen Duitse soldaten het op tegen Britse soldaten die daar op dat moment in de 'echte geschiedenis' helemaal niet rondliepen. De strijd trekt vanuit de richting van de Maas richting de Sint-Laurenskerk en Blaak, met in de laatste fase een totale metamorfose. De beslissende fase van deze Grand Operation speelt zich namelijk af ná het bombardement van de Duitsers, wat betekent dat het gebied waarin de gevechten plaatsvinden grotendeels in puin ligt. Dat geeft de map uiteraard een heel andere uitstraling. Toeval of niet, dit is ook het punt waarop het gevecht het hevigst wordt in de Grand Operation. We maakten mee hoe de Axis oprukten om vervolgens weer terug te worden gedrukt door de Allies, en hoe dat riedeltje zich meerdere keren herhaalde.

Battlefield V

De voortgang van een Grand Operation wordt beïnvloed door hoe succesvol teams zijn in het behalen van hun doelen. Slaagt de aanvallende partij er in een eerste fase bijvoorbeeld in om alle vier de gestelde doelen uit te schakelen, dan verdient het een bonus voor de volgende fase. Dat kan bijvoorbeeld een bonus op het aantal beschikbare respawns zijn, of het sneller verkrijgen van tanks of andere voertuigen om in te zetten in het gevecht. Uiteindelijk leidt de Grand Operations naar een set laatste doelen die al dan niet worden vernietigd, waarna de winnaar bekend is.

Final Stand: voorproefje op battle royale?

Toch is er ook een scenario mogelijk waarin sprake is van een soort gelijkspel. In dat geval treedt een nieuwe manier in werking om toch een winnaar te bepalen. De operatie wordt dan namelijk afgesloten met een potje 'Final Stand'. Beide teams beginnen daarbij aan een kant van de map en ontmoeten elkaar ergens in het midden, waarbij er geen respawns zijn. De map wordt daarbij steeds kleiner - hé, een bekend verschijnsel - en uiteindelijk blijft er één team als laatste over. Dat team heeft dan gewonnen. Deze spelmodus is verrassend leuk en ook een stuk tactischer dan je zou denken. Doordat er geen mogelijkheid tot respawn is, maar je wél op de been geholpen kunt worden, zijn Medics ineens van onschatbare waarde. Datzelfde geldt voor de Support-soldaten. Elke speler begint in de Final Stand met een beperkte hoeveelheid ammunitie, maar een Support-soldaat kan dat direct bij het begin aanvullen tot een normale hoeveelheid. Dat is uiteraard wel zo handig als je aan een allesbepalend vuurgevecht begint.

Klassen en specialisaties

De Grand Operations en Conquest-spelmodus worden aangevuld met wat losse, kleinere spelmodi, maar duidelijk is dat het om die eerste twee modi draait in Battlefield V. Dat is ook te merken aan de aanpassingen die zijn doorgevoerd aan de typische Battlefield-gameplay en die er voor hebben gezorgd dat er een nog grotere focus is komen te liggen op spelen in een squad. Als team van vier kun je, door goed samen te werken, potjes een wezenlijk ander verloop geven. Daarnaast heeft DICE handigheidjes toegevoegd die van Battlefield V in algemene zin een nog toegankelijkere game maken.

Altijd reviven binnen squad

Daarbij is met name voor de Medic en de Support een glansrol weggelegd. De Assault en Recon, de andere twee van de in totaal vier klassen, hebben zeker ook hun waarde, maar zijn minder onmisbaar. De Assault en Recon kunnen namelijk health- of ammopacks naar teamgenoten gooien, en dat is niet beperkt tot je eigen squad. Je kunt dus continu medespelers voorzien van health of kogels, wat uiteraard bonuspunten oplevert. Daarnaast kun je als Medic natuurlijk spelers reviven, wat een essentiële rol blijft in elk potje Battlefield. Een leuke vernieuwing in dat systeem is dat je binnen je squad elkaar altijd kunt reviven. Je hoeft daar dus niet per se zelf Medic voor te zijn. Wel kunnen Medics als enige ook spelers van andere squads op de been helpen, maar het feit dat je elkaar als viertal steeds verder kunt helpen, zorgt er automatisch voor dat er een sterker teamgevoel is en je ook vanzelf meer als team te werk gaat.

Battlefield V

Hoe belangrijk dat is, merk je halverwege het potje. Op dat moment hebben de eerste teams namelijk hun 'Reinforcements' wel zo ongeveer te pakken. Dat zijn bonussen die je als team kunt inroepen, mits ze zijn vrijgespeeld. Dat vrijspelen doe je op basis van de door jouw team behaalde punten in een potje. De 'supply drop' heb je vrij snel bereikt, maar de allesvernietigende V1-raket is een stuk duurder. Zet je hem eenmaal in, dan zul je het effect merken. Deze raket vaagt alles weg op de plek waar jij hem inroept. Op die manier kan die V1 dus van cruciaal belang zijn als je in de laatste fase van het spel nog een laatste strategisch punt in probeert te nemen. Tegelijk kan het zo'n ultieme aanval compleet in de kiem smoren als de verdedigende partij een V1 neergooit op een plek waar juist veel aanvallers positie hadden gekozen ...

De V1 is het meest extreme voorbeeld, maar ook de in te roepen tanks of andere voertuigen - naast de voertuigen die standaard al op de map spawnen - kunnen van levensbelang zijn. In dat licht bezien is het dus ongelooflijk belangrijk om met je squad samen te werken. Zoals gebruikelijk in Battlefield behaal je, wanneer je samen je doelen kiest, bonuspunten voor het volgen van orders. Er van uitgaande dat je ook enig succes hebt, betekent het dat je sneller punten scoort en dus ook dat het totaal van je team stijgt, en dat brengt de genoemde Reinforcements sneller binnen bereik.

Voorspelbare klassen

Met Assault, Medic, Support en Recon kent Battlefield V een herkenbare, of met een minder aardig woord 'voorspelbare', opbouw in klassen. Toch biedt de game genoeg opties om je soldaat een eigen stijl mee te geven. Dat begint met subklassen. Je kunt als Medic bijvoorbeeld gaan voor een Field Medic of een Combat Medic, die beide specifieke bonuseigenschappen hebben. De een laat je sneller rennen naar gewonde soldaten, de ander laat je juist sneller rennen als je zélf gewond bent. Dat is uiteraard een kwestie van wat je belangrijker vindt. Zo heeft elke klasse een keuze die aansluit op een meer specifieke speelstijl.

Battlefield V

Een ander deel van de differentiatie per speler zit hem in je wapenuitrusting. Daarbij kun je uiteraard keuzes maken tussen verschillende spullen, granaten en wapens, maar in die wapens zelf zit nog eens een extra laag. Je kunt voor elk wapen namelijk een 'specialization path' afwerken waarmee je uiteindelijk vier upgrades kunt toevoegen aan je wapen. Ook hier heb je steeds keuzemogelijkheden. Kies je voor minder opwaartse recoil, of voeg je tien procent meer snelheid toe aan je kogels waardoor ze verder komen en hun doel sneller bereiken? Het is maar net wat je zelf lekkerder vindt spelen. Daarnaast zijn er nog tal van onderdelen aan te passen. De meeste van die onderdelen hebben alleen een cosmetisch effect, op de scope na. Zet je een scope op je wapen, dan verhoogt dat uiteraard je nauwkeurigheid. Daarin moet DICE wellicht nog wat tweaken, want we kwamen er achter dat een Light-Machine Gun als de KE7 met een '3x scope' wel erg sterk werd. Zelfs tegen snipers wisten we menig duel te winnen, en dat duidt toch wel op een 'overpowered' wapen.

MG-42: een orkaan van geweld

In het verdere aanbod vind je bijna alles dat je zou verwachten in een Tweede Wereldoorlog-game. We zeggen opzettelijk 'bijna' want oude bekenden als de M1 Garand en de BAR - wie kent ze niet uit Medal of Honor: Allied Assault' - ontbreken in het aanbod. DICE bevestigde dat sommige wapens later toegevoegd zullen worden, maar wilde niet in gaan op de vraag welke wapens dat zouden kunnen zijn. Wel aanwezig zijn de Duitse Kar98, de MG-42 en meer klassiek wapentuig. De MG-42 ontwikkelde zich trouwens al snel tot een persoonlijke favoriet. Dit wapen moet je altijd neerzetten, wil je er goed mee kunnen mikken, dus je zult vaak 'prone' moeten gaan liggen voordat je het vuur kunt openen. Als je dan een goede plek hebt gevonden om dat te doen, is het ook echt genieten geblazen. Begeleid door een oorverdovend geklater van schoten en metaal dat op metaal knalt, ontketent de MG-42 een orkaan van geweld. Je domineert er gemakkelijk een vuurgevecht mee, in elk geval tot een handige sniper je te pakken weet te krijgen.

Belangrijke rol voor voertuigen

Battlefield zou Battlefield niet zijn zonder grote rol voor voertuigen. Afhankelijk van de map waarop je speelt zijn er diverse mogelijkheden. De grootste maps waar we op speelden hadden vrijwel alles dat je je maar kunt voorstellen, terwijl kleinere maps het soms zelfs zonder al te zwaar mobiel wapentuig moesten stellen. Zoals gebruikelijk spawnen de beste voertuigen in de basis van de Axis en Allies. Ze staan er niet letterlijk geparkeerd, je kiest in de overzichtsmap voor een motorvoertuig of vliegtuig en spawnt daarna aan boord van dat vehikel.

Tankgevechten

Over het algemeen is de rol van voertuigen niet zodanig dat ze een te grote invloed hebben op een potje. Natuurlijk kan een goede crew met een tank een luis in de pels van je team zijn, maar zoals het hoort is er voor elk probleem in Battlefield V een oplossing. De Assault-klasse beschikt over afdoende wapens om tanks uit te schakelen, en uiteraard beschikt je team zelf ook over tanks, waardoor er af en toe leuke tankgevechten ontstaan. Het zal de diepgang van World of Tanks niet meteen hebben, maar het voelt gaaf om zo'n rollend gevecht in je voordeel te kunnen beslissen. Het is na zo'n moment trouwens wel slim om even een resupply-station op te zoeken. Hier vul je niet alleen de granaten en kogels van je tank weer aan, je kunt je voertuig er ook repareren zodat je met een gerust hart terug het gevecht in kunt.

Battlefield V

De tanks spelen een belangrijke rol omdat ze én sterk zijn, én gemakkelijk te besturen. Andere voertuigen met wielen ontberen de kracht, terwijl vliegtuigen wel sterk zijn, maar raak schieten met een vliegtuig een stuk lastiger is en enige oefening vereist. Vaak resulteerden onze pogingen in duikvluchten die eindigden tegen huizen, bomen of kerktorens. Wat dat betreft is het voor ons goed nieuws dat de eerste uitbreiding voor Battlefield V de op de eerste pagina al genoemde 'oefenmodus' zal bevatten. Hier kun je dus alle wapens en voertuigen uit het spel vrij uitproberen en ook je skills als piloot wat bijschaven. Voor ons geen overbodige luxe, al zagen we tijdens het twee dagen durende review-evenement ook gamers die al behoorlijk wisten te scoren vanuit hun toestellen.

Van A naar B

Toch is er ook een meer simpeler reden om te kiezen voor een voertuig, namelijk snelheid. Zeker in Conquest kan het lonen om snel van de ene naar de andere vlag te kunnen rijden of jezelf met een parachute aan de andere kant van de map te laten landen. In de regel zul je vooral vaak op teamgenoten spawnen, zoals dat inmiddels gebruikelijk is in Battlefield. Maar mocht die optie niet voorhanden zijn doordat je hele team dood is, dan is de keuze voor een vliegtuig, tank of andere wagen vaak een goede keuze. Sommige maps, zoals Hamada, zijn namelijk zo uitgestrekt dat het niet handig is om te voet van A naar B te gaan.

De voertuigen laten zich aanpassen op eenzelfde manier als de wapens. Je kunt niet alleen zelf kiezen welk voertuig je wilt laten spawnen (van licht tot zwaar) maar kunt het voertuig van je keuze ook voorzien van upgrades. DICE zal later nog de mogelijkheid toevoegen om je voertuigen ook cosmetisch aan te passen. Daarin zien we zelf het nut niet zo heel erg, maar er zullen gamers zijn die het leuk vinden om hun tank of vliegtuig een eigen kleurtje te geven.

Battlefield V

Oogt mooi, klinkt goed

Een laatste punt dat we niet onbesproken willen laten, is de audiovisuele pracht en praal. De game is uiteraard gemaakt met de Frostbite-engine, en dat is te merken. Vrijwel alles dat je ziet op een speelveld is met de grond gelijk te maken. Dat opent de deuren voor bepaalde tactieken. Wij walsten bijvoorbeeld een huisje plat waarin tot op dat moment een sniper zat die we maar niet te pakken kregen. Andersom zaten we zelf eens in een huisje dat door vliegtuigbommen werd geraakt en instortte. In veel games is het puin dat dan valt niet 'echt', in de zin van dat het je geen pijn doet. Zo niet in Battlefield V. We raakten toen we onder dat puin terechtkwamen helaas dodelijk gewond.

Battlefield V versus Red Dead Redemption 2?

De interactieve elementen zijn belangrijk, want ze laten de wereld om je heen aanvoelen als een echte wereld. Daarbij helpt het zeker dat een en ander er prachtig uitziet. We hoorden andere journalisten op het evenement stellen dat Battlefield V wat omgevingen en lichteffecten betreft op het niveau zit van Red Dead Redemption 2. Of dat klopt, durven we niet te beweren, maar feit is dat de game er zowel op pc als op Xbox One - de twee versies die we konden spelen - prachtig uitziet, en grafisch inderdaad niet veel onder doet voor de kwalitatief hoogwaardige actiegame van Rockstar.

Battlefield V

De beelden spreken natuurlijk ook een woordje mee in de sfeer die neergezet wordt in de War Stories. Met name in Nordlys en Tirailleur kwam dat goed naar voren. In Under no Flag vonden we de sfeer wat minder overtuigend, maar dat ligt misschien meer aan het verhaal. Waar Nordlys en Tirailleur een duidelijke 'drama-laag' hebben, misten we dat een beetje in Under no Flag. Het is moeilijk om de audiovisuele kant van de game daarin iets kwalijk te nemen.

Door merg en been

Het geluid komt moeiteloos met het hoge niveau van de graphics mee. De soundtrack doet het naar behoren en weet zelfs te verrassen, met prachtige muziek die aanzwelt zodra potjes hun hoogtepunt naderen. De geluidseffecten zijn nog belangrijker, en ook die doen het prima. We haalden in de vorige pagina's al even aan, maar als er een element is waarop Battlefield V zich onderscheidt, is het met het scherpe geluid van de metalen onderdelen in wapens die op elkaar knallen wanneer je ze gebruikt om te schieten. Het is vooral dat, en niet de knallen van de wapens, dat door merg en been gaat. Een knappe prestatie van DICE, en absoluut een sterk punt in het totale audiovisuele plaatje.

Battlefield V is een game die weinig verkeerd doet, anders dan dat de hoeveelheid content bij introductie wat aan de lage kant is. Met drie singleplayer-missies en acht maps in vier omgevingen maakt de game op dat gebied geen indruk. Het goede nieuws is wel dat wat er is, echt heel goed is. De War Stories bieden variatie en zijn leuk om te spelen. Ook in de multiplayer-maps zit veel variatie, en elke map heeft een eigen karakter, wat merkbaar is tijdens de gevechten. De game bevat daarnaast wat leuke vernieuwingen in de gameplay, waar de nadruk nog meer is komen te liggen op spelen in en met een squad van vier spelers. Bovendien is het zo dat EA en DICE al een aardig aanbod aan gratis content op stapel heeft staan waarvan de komst nu al bekend is, met de battleroyale-modus Firestorm als te verwachten extra hoofdmenu in maart. Dat zou weleens kunnen betekenen dat er gamers zijn die wachten met de overstap naar Battlefield V tot al die extra content er is, maar het betekent ook dat het uiteindelijk wel goed zal komen met de Tweede Wereldoorlog-shooter van DICE.