Batman Arkham Trilogy - Review

Batman Arkham Trilogy - Review

In aanloop van de nieuwe release van Batman: Arkham Knight kijken we terug naar de vorige 3 Batman Arkham games: Batman: Arkham Asylum, Batman: Arkham City en Batman: Arkham Origins

De liefhebbers van de Batman-games kijken reikhalzend uit naar Batman: Arkham Knight die vanaf 23 juni in de schappen ligt. Eindelijk komt de burgerwacht van Gotham City naar de PlayStation 4 en Xbox One terwijl de langverwachte game ook beschikbaar is voor op de PC. Daarom is het ook een mooi moment om even een terugblik te werpen op de voorgaande games die door studio’s Rocksteady en Warner Bros. Games Montréal werden gemaakt.

De Batarang is vaak je grootste vriend!

You’re Batman!

In 2009 werd de geprezen action/adventure Batman: Arkham Asylum uitgebracht en deze game met de populaire stripheld in de hoofdrol voldeed aan alle hoge verwachtingen! De vrijheid die je krijgt om Batman door de naargeestige gangetjes van de inrichting Arkham te loodsen zorgt voor een geweldige spelervaring. En natuurlijk zijn er genoeg puntjes van kritiek, want foutloos is deze game niet. Na een lange intro waarin je op een slakkengangetje de aan een stretcher vastgebonden Joker volgt, ben je inmiddels wel toe aan een beetje actie. Gelukkig komt de game na deze ietwat te lange introductie in een heerlijke stroomversnelling en voordat je het in de gaten hebt ga je op de vuist met de handlangers van de krankzinnige schurken die de aartsrivaal van Batman heeft losgelaten. Bekende vijanden zoals Killer Croc, Harley Quinn, Poison Ivy en Bane passeren allemaal de revue.

Geen halve maatregelen! Batman pakt het probleem bij de strot.

Met het uitvoeren van combo’s en door gebruik te maken van je goedgevulde utility belt reken je genadeloos af met je tegenstanders. Naast al dat geweld wordt je flink aan het denken gezet en moet je leuke puzzeltjes oplossen om verder te komen. En soms is de head-on approach niet de meest slimme keuze en moet je jouw tegenstanders in stealth mode onschadelijk zien te maken. Het zorgt voor genoeg variatie hoewel de levels iets te simpel zijn opgezet en de artificial intelligence van je tegenstanders niet bijzonder te noemen is. Je wandelt dan ook vrij snel door Arkham heen. Gelukkig worden deze minpuntjes gecompenseerd door de fantastische voice acting, de uitwerking van het verhaal en de duistere sfeer die deze game bevat.

Adembenemend uitzicht. Gotham City is prachtig als het vrij van criminelen is.

Vijf keer zo groot!

Twee jaar na het succes van Arkham Asylum brengt Rocksteady het vervolg Batman: Arkham City op de markt en deze keer krijgt de liefhebber van de vorige game een wereld voorgeschoteld die vijf keer zo groot is. De inrichting Arkham is niet langer het strijdperk waar Batman de losgeslagen misdadigers tot een halt toe moet roepen. Deze keer moet je een weg zien te vinden door een gedeelte van Gotham City die hermetisch afgesloten is en waar Batman’s rivalen zoals Penguin, Harvey Two-Face en The Joker zich hebben verschanst. De opening belooft in ieder geval veel goeds, want vanaf het puntje van een kerktoren heb je een mooi overzicht van de fictieve stad die aan het lot van gevaarlijke schurken en krankzinnige misdadigers is overgelaten. Batman moet dan ook flink huishouden om de straten van zijn geliefde stad weer veilig te maken.

Harley Quinn doet weer alsof haar neus bloedt. Batman weet wel beter.

Al gauw wordt je geconfronteerd met bekende gezichten zoals die van Harley Quinn, Harvey Two-Face en Catwoman terwijl Batman: Arkham City nog veel meer bekende Batman-schurken bevat. Uiteraard ontbreekt The Joker niet en je vraagt je als speler af wat de maniakale misdadiger in zijn schild voert. Het verhaal laat je in het begin van de game nog in het ongewisse, maar na een aantal uurtjes speeltijd krijg je wel in de gaten wat er allemaal aan de hand is. En wat jij eraan kunt doen om de snode plannetjes van je vijanden in de kiem te smoren. Met een herkenbaar vechtsysteem, de vertrouwde gadgets en de begeleiding van je trouwe butler Alfred heb je alle tools in handen om als de gemaskerde wreker je werk te kunnen doen. Maar er is ook ruimte voor vernieuwing, want de speler heeft nu ook de beschikking over een sterker pantser, meer gadgets die vanaf minuut een beschikbaar zijn en een aantal nieuwe moves waarmee je jouw tegenstander tot pulp kan slaan.

Het nieuwe pak in volle glorie. Mooier, maar ook sterker dan voorheen!

Op herhaling

En als je nog geen genoeg hebt van Batman, zijn geduchte tegenstanders en Gotham City, dan kun je met het derde deel in de Arkham-serie nog even flink aan de slag in de open wereld. In Batman: Arkham Origins kruip je opnieuw in de huid van multimiljonair Bruce Wayne en diens alter-ego Batman. Studio Warner Bros. Games Montréal gebruikt de engine van de vorige game om een soortgelijke spelervaring voor de gebruiker te creëren, maar deze keer ligt de focus vooral op de kwaliteit. Grafisch scoort de game dan ook ietsje pietsje beter dan zijn voorganger en Gotham City ziet er een stuk opgeruimder uit dan eerst. Ergens kun je daar je voordeel mee doen, want het is nu duidelijker om naar je bestemmingslocatie te navigeren. En een mooie verbetering is het Batmanpak dat grotendeels geïnspireerd is op het pak dat Christian Bale droeg in The Dark Knight-trilogie. Ondanks dat voelt de game wel iets leger aan en is het vooral een herhalingsoefening. En de opvallende glitches zorgen zo nu en dan voor het verderf van het speelplezier.

Villain Blackmask zet samen met zijn thugs de boel op stelten in Gotham City.

Desalniettemin is de voice-acting dik op orde en de soundtrack klinkt opnieuw geweldig. Met herkenbare tunes wordt de duistere sfeer prima versterkt en voor de liefhebbers van de animatieseries en films hoor je zo nu en dan een bekende sample. Een leuke touch! Desalniettemin scoort Batman: Arkham Origins geen voldoende op het rapport met betrekking tot het verhaal, want dat is deze keer flinterdun en saai. Het is dan ook best pittig om door het eerste deel te komen, want er is geen innovatie aanwezig. Je krijgt precies dezelfde tools in handen als voorheen en de artifical intelligence is nog steeds niet verbeterd. Ook je eerste tegenstanders zijn oude bekende zoals Killer Croc en Penguin. De grote afwezigen zijn The Joker en diens protegee Harley Quinn, maar er zijn ook heel veel nieuwkomers te verwelkomen zoals Blackmask, Death stroke, Copperhead en Deadshot.

Het batsignaal in de lucht dus tijd voor actie!

Nog een paar nachtjes slapen…

Het derde deel mag dan weliswaar de minste zijn in de reeks, het blijft fantastisch om met het beroemde stripboek- en filmpersonage aan de slag te gaan. Je kunt dan ook alvorens je aan Batman: Arkham Knight begint nog even je herinneringen opfrissen, want de drie games zijn in de mooie bundel Batman: Arkham Trilogy Collection voor op de PlayStation 3 en Xbox 360 verkrijgbaar. En wat kunnen we verwachten van het nieuwe deel dat alleen op PC en de next-gen consoles verkrijgbaar is? Een hoop van hetzelfde of krijgt de speler een innovatieve game voorgeschoteld? Ik ga uit van het laatste, maar dat is een kwestie van afwachten. Nog een paar nachtjes slapen en dan zullen wij het weten.

Batman: Arkham Trilogy Collection

Pluspunten:

+ You’re Batman!

+ Variatie in gadgets en opdrachten

+ Leuke side missions en genoeg puzzels

+ Open wereld

+ Muziek is top!

+ Heerlijke sfeer

- Soms iets te makkelijk

- Levels iets te eenvoudig opgezet

- Stealth mode kan beter

- Buttonbashen wordt beloond

Score: 8,5

Paul Hauer

Paul Hauer speelt al jaren FIFA waar hij een haat-liefde relatie mee heeft, maar hij kan zich ook prima vermaken met spellen zoals Grand Theft Auto, Assassin’s Creed en Super Mario. En een goed racespel op zijn tijd gaat er ook wel in. Er zijn maar weinig consoles die Paul niet heeft gebruikt en wanneer hij geen controller in zijn handen heeft kijkt hij veel films en televisieseries. Hij schrijft hierover op zijn blog www.filmliefhebber.com.

Interesse om de oudere Batman titels te spelen op PS3, Xbox 360 of WiiU, kijk dan hier