Stonemaier Games Scythe - EN
Vijf landen strijden om de controle in een door oorlog-verwoestte, met Mech's gevulde, 1920's steampunk Europa.
Lees de volledige productomschrijving
Scythe - Grijp de macht over het Europa van 1920 met Mech's!
Het is een tijd van grote onrust in het Europa van 1920. Het as van de eerste grote oorlog verdonkerd nog steeds de sneeuw. De capitalistische stadstaat bekend als "De Fabriek", welke de oorlog heeft voorzien van hevig-bewapende Mech's, heeft z'n deuren gesloten, waardoor omringende landen geinteresseerd zijn geraakt in het gebied.
Scythe is een engine-builder spel welke plaatsvindt in een alternatieve versie van de 1920's. Het is een tijd van landbouw en oorlog, gebroken harten en verroeste tandwielen, innovatie en moed. Iedere speler vertegenwoordigd een figuur van één van de vijf facties uit het oosten van Europa. Ieders trachten ze fortuin en glorie te vergaren door de mysterieuze fabriek over te nemen. Spelers veroveren territorium, recruteren nieuwe units, verzamelen grondstoffen, verkrijgen burgers, bouwen panden en zetten monsterlijk grote mech's in om dit doel te verwezenlijken.
Scythe Gameplay
Iedere speler begint het spel met verschillende grondstoffen (kracht, munten, strijdkracht en populariteit), een andere startlocatie en een verborgen doel. De startposities zijn specifiek gecalibreerd om van toegevoegde waarde te zijn voor de unieke eigenschappen van iedere factie én de asymetrische aard van het spel.
Scythe spelers bijna volledige controle over hun lot. Naast de individuele geheime doelen van iedere speler, is de enige ander vorm van geluk/variabelen de "Encounter" kaarten die worden getrokken wanneer spelers interacties hebben met de bevolking. Iedere encounter kaart geeft de speler verschillende opties, waarbij deze vorm van geluk toch nog enigszins beïnvloed kan worden. Gevechten worden ook gedreven door keuzes, niet door geluk of willekeur.
Scythe gebruikt een soepel actie-selectie mechanisme (dus geen rondes of fases) om de gameplay door te laten rollen in een lekker tempo en downtime tussen beurten te minimaliseren. Voor de spelers die snakken naar direct conflict is deze zeker aanwezig, echter zonder speler eliminatie.
Ieder gedeelte van Scythe heeft een aspect van engine-bouwen. Spelers hebben de mogelijkheid om:
• Hun acties te upgraden zodat deze efficiënter worden;
• Gebouwen te maken die hun aanwezigheid op de kaart versterken;
• Nieuwe rekruten aan te nemen zodat de leiderkrachten verbeteren;
• Mech's te activeren om vijanden af te weren;
• Grenzen te verleggen zodat er verschillende en grotere hoeveelheden grondstoffen verzameld kunnen worden.
Deze engine-bouwen aspecten creeren een doorlopend gevoel van momentum en vooruitgang in het spel. De volgorde waarin de spelers hun "engine" verbeteren voegt toe aan de unieke "feel" van iedere pot, zelfs wanneer je hetzelfde volk meerdere keren achterelkaar speelt.