Detroit: Become Human Review

• 05 / 06 / 2018 0
Detroit: Become Human Review

Wie Heavy Rain, ook van het Franse Quantic Dream, heeft gespeeld, weet wat je ongeveer van Detroit: Become Human kunt verwachten: een goed en vooral volwassen verhaal over volwassen personages die keuzes moeten maken rond volwassen problemen. Dit is een game met meer tekst dan actie, maar daardoor is hij ook erg onderhoudend. Je hebt veel invloed op het verloop van het verhaal. De hoofdlijnen staan vast, maar de details kunnen sterk verschillen. De voice-acting en motioncapture zijn daarbij erg goed, wat sterk bijdraagt aan de sfeer. Het levert erg mooie en gedetailleerde gezichten op, waar veel emotie van is af te lezen. Niet alles is echter perfect. De besturing laat te wensen over en de actie vindt veelal plaats in de vorm van quicktime-events. Desondanks is de game het spelen en herspelen zeker waard.

• Erg goede motion capture
  • Veel keuzemogelijkheden in verhaal
  • Goed verhaal

• Quicktime-events
  • Houterige besturing

Eindoordeel Tweakers

Tweakers zegt: 8

"Do Androids Dream of Electric Sheep?", vroeg Philip K. Dick zich in 1968 af. De korte sciencefiction-roman met die titel is niet heel bekend, maar zou jaren later wel de basis vormen voor de film Blade Runner. Zoals de titel van het boek doet vermoeden, spelen androids, op mensen lijkende robots, een grote rol in het verhaal. En zoals gebruikelijk in sciencefictionboeken uit die tijd voorzag Dick zijn verhaal van talloze filosofische vragen. In dit geval vragen over de omgang van mensen met robots, en dan vooral de daaronder liggende vraag wat we bij robots als menselijk gedrag beschouwen. Wanneer is een robot menselijk? En wat is dat, 'menselijk'?

Review Detroit: Become Human

Het zijn precies de vragen die ontwikkelaar Quantic Dream in Detroit: Become Human stelt. De overeenkomsten tussen deze game en het boek zijn behoorlijk groot. Zowel in de game als in het boek en de film gaat het om een groep androids die is ontworpen om menselijk gedrag te vertonen, en om de complicaties die dat met zich meebrengt. Dick is daarin wat subtieler dan Quantic Dream. David Cage, de creatieve geest achter de game, gaat recht op zijn doel af. Zo maakt alleen de titel van de game al duidelijk waar het in Detroit om gaat: Become Human. Eigenlijk geeft Cage daarmee iets te veel weg. De ontwikkelingen die aan het begin van de game nog zorgvuldig worden verhuld bij de uitgebreide introductie van de hoofdpersonen, zijn door de titel eigenlijk al verraden.

Heavy Rain

Quantic Dream verwerkt het thema in een game die sterk doet denken aan Heavy Rain, de game die de Franse studio in 2010 afleverde. Daarin volgde je vier personages van wie het verhaal door elkaar werd gevlochten, en dit keer zijn het er drie. Drie androids om precies te zijn, die elk een andere meester dienen en een compleet gescheiden leven lijken te leiden. Net als in Heavy Rain is Detroit: Become Human een game waarin het verhaal centraal staat, en niet de actie. Je doet vaak opvallend weinig, al is er wel degelijk actie. Er wordt zelfs gevochten en geschoten.